مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی گروهی و نوروفیدبک بر اضطراب و افسردگی زنان مبتلا به سرطان پستان: یک مطالعه با کارآزمایی بالینی

پیام:
چکیده:
مقدمه
هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو روش درمانی واقعیت درمانی و نوروفیدبک بر علایم روان‏شناختی اضطراب و افسردگی زنان مبتلا به سرطان پستان بود.
روش بررسی
با بهره‏ گیری از روش کاربندی بالینی با شیوه پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری از میان 135 نفر از زنان مبتلا به سرطان پستان شهر آمل در سال 1395، تعداد 45 نفر انتخاب و معیارهای ورود و خروج کنترل شدند. آزمودنی ها به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند و در سه مرحله پرسشنامه های افسردگی بک (BDI) و اضطراب صفت و حالت (STAI) را تکمیل کردند. به گروه‏ های اول و دوم به ترتیب درمان‏ های واقعیت درمانی و نوروفیدبک ارایه شد، در حالی که گروه سوم درمانی دریافت نکرد.
یافته ‏ها
 داده های پژوهش به وسیله آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. یافته ها تفاوت معناداری برای میانگین نمرات افسردگی، اضطراب صفت و حالت در طی درمان میان گروه های تحقیق نشان داد. در مرحله پس آزمون میانگین نمرات افسردگی هر دوگروه تحت درمان بطور معنادار پایین تر از گروه کنترل بود (05/0P≤) و برتری اثرات درمان با واقعیت درمانی بود. در پس ‏آزمون همچنین میانگین نمرات اضطراب صفت و حالت در گروه واقعیت درمانی از گروه کنترل پایین تر بود (05/0P≤)، در حالی‏ که برای گروه نوروفیدبک تنها یک روند بهبود نسبت به شرایط کنترل بدست آمد. در پیگیری 4 ماهه کلیه اثرات درمانی افزایش یافت که حاکی از اثرات ماندگار هر دو درمان داشت (05/0P≤). در مجموع میانگین اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به سرطان پستان به‏ دنبال درمان‏ های روان‏شناختی از 28/2 تا 64/6 نمره نسبت به حالت پایه بهبود معنادار یافت.
نتیجه گیری
واقعیت درمانی و نوروفیدبک موجب کاهش اضطراب و افسردگی زنان مبتلا به سرطان پستان می ‏شود و اثر واقعیت درمانی بر نوروفیدبک برتری دارد. با توجه به صرفه اقتصادی و دسترسی آسان‏ تر واقعیت درمانی به‏ عنوان یک درمان تکمیلی برای بیماران سرطان پستان پیشنهاد می ‏شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1943537 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!