بررسی تاثیر غلظت های مختلف عصاره هیدروالکلی کلم بروکلی بر پارامترهای اسپرم و فاکتورهای استرس اکسیداتیو قبل و بعد از فریز شدن در موش سوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
با توجه به اهمیت پارامترهای مربوط به اسپرم در میزان باروری، هدف از این مطالعه بررسی تاثیر عصاره هیدروالکلی کلم بروکلی بر پارامترهای اسپرم قبل و بعد از فریز در موش سوری نر بود.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی مداخله ای 28 سر موش سوری نر نژاد NMRI به چهار گروه هفت تایی تقسیم شد. گروه کنترل بدون هیچ گونه تیمار، آزمایش اول، دوم و سوم به ترتیب 100، 200 و 300 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره هیدروالکلی بروکلی (تهیه شده با روش ماسراسیون) داخل صفاقی به مدت 42 روز دریافت کردند. در پایان آزمایش، اندازه گیری آنزیم های کاتالاز، سوپراکسیدیسموتاز و مالون دی آلدئید در سرم اندازه گیری شد. غلظت اسپرم، تعداد، درصد زنده مانی، تحرک و درصد شکنندگی DNA قبل و بعد از فریز شدن مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج
کمترین غلظت اسپرم در گروه کنترل 106× 249 و بیشترین در آزمایش سوم 106×714 میلیون بر میلی متر مکعب دیده شد. بیشترین درصد زنده مانی اسپرم و درصد تحرک در آزمایش سوم به ترتیب حدود 96 و 98 درصد شد. کاهش درصد زنده مانی اسپرم بعد از فریز نمودن در گروه کنترل نسبت به گروه های آزمایش حدود سه تا چهار برابر بوده و این اختلافات معنی دار بود (005/0=P). غلظت آنزیم کاتالاز و سوپراکسیدیسموتاز در آزمایش سوم به ترتیب 276/2±28/18و 425/2±36/56 واحد بر میلی لیتر بوده و اختلاف در مورد آنزیم سوپراکسیددیسموتاز با سایر گروه ها معنی دار بود. کمترین غلظت مالون دی آلدئید آزمایش سوم 140/0±96/1 نانومول بر میکرومول و با گروه کنترل معنی دار شد.
نتیجه گیری
دوز 300 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره بروکلی بهترین تاثیر را بر روی پارامترهای اسپرم تازه و فریز شده داشته که می تواند به اثرات آنتی اکسیدانی عصاره مرتبط باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
921 تا 933
لینک کوتاه:
magiran.com/p1945012 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!