تبیین مضامین مرتبط با کیفیت زندگی زناشوئی عالی در بین زوج های نابارور: یک مطالعه تحلیل مضمون

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هرچند مشکلات عاطفی شدیدی بین زوج های نابارور وجود ندارد، اما کیفیت زندگی مشترک این دسته از زوج ها معمولا و تا حد زیادی تحت تاثیر ناباروری قرار می گیرد. هرچند نتیجه ی بعضی از تحقیقات نیز نشان می دهد برای بسیاری از زوج های نابارور، این تجربه فرصتی فراهم می آورد تا کیفیت رابطه با همسرشان را ارتقاء بخشیده و باهم صمیمی تر شوند. هدف این پژوهش تبیین مضامین مرتبط با ازدواج های با کیفیت زناشوئی عالی از زبان زوج های نابارور بود.
روش بررسی
این پژوهش با رویکرد کیفی و از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 15 زوج نابارور که به صورت هدفمند باتوجه به معیارهای ورود به پژوهش از بین مراجعه کنندگان به مرکز درمان ناباروری یزد انتخاب شده بودند انجام شد. کنشگران تحقیق قبل از آغاز مصاحبه، ضمن امضای فرم رضایت آگاهانه شرکت در پژوهش، به مقیاس کیفیت زناشوئی(RDAS) صرفا جهت ارزیابی اولیه کیفیت زناشوئی و پرسشنامه GHQ-28 صرفا جهت تشخیص جمعیت غیربالینی نیز پاسخ دادند. برای کدگذاری و تحلیل داده ها از شیوه تحلیل مضمون استفاده شد.
یافته ها
باتوجه به تحلیل پاسخ های ارائه شده، مضامین زوجی مرتبط با کیفیت زندگی زناشوئی عالی در بین زوج های نابارور را می توان در پنج مضمون شامل «ایجاد ازدواج شاد و سالم و مراقبت از آن»، «ارتباط عاشقانه و صمیمانه با همدیگر»، «پذیرش همراه با شفقت و تعهد نسبت به همسر»، «مدیریت استرس ها و پایداری مدبرانه ازدواج»، و «ارتباط سالم با دنیای روابط خارج از منظومه ازدواج»، 26 مضمون فرعی و نیز 85 مقوله طبقه بندی کرد.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این پژوهش کیفیت زندگی زناشوئی در رابطه ی زوج های نابارور موضوعی چند بعدی است و از جنبه ی کاربردی با توجه به کمبود پژوهش های بومی در زمینه ی کیفیت زناشوئی زوج های نابارور، یافته های به دست آمده از این تحقیق می تواند در ارائه ی خدمات مناسب در جهت ارتقاء سطح کیفیت زندگی زناشوئی زوج های نابارور در مراکز درمان ناباروری و مراکز مشاوره ی روان شناختی فراهم بیاورد و اساسی را برای مطالعات آینده در زمینه ی بررسی عوامل مرتبط با کیفیت زناشوئی در بین زوج های نابارور در فرهنگ ایرانی نیز فراهم سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
792 تا 807
لینک کوتاه:
magiran.com/p1946302 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!