آیا تمرین ثبات مرکزی بر فاکتورهای فضایی-زمانی شنای کرال سینه و ثبات عملکردی اندام فوقانی شناگران نخبه ناشنوا اثر دارد؟

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر تمرین ثبات مرکزی بر برخی فاکتورهای فضایی-زمانی شنای کرال سینه و ثبات عملکردی اندام فوقانی شناگران نخبه ناشنوا بود.

روش بررسی

در این مطالعه کارآزمایی تصادفی کنترل شده (RCT)، که به صورت نیمه تجربی با طرح تحقیق پیش آزمون – پس آزمون همراه با گروه های آزمون و کنترل بود، تعداد 28 شناگر مرد ناشنوا که در اردوی آماده سازی مسابقات حضور داشتند به عنوان نمونه های تحقیق به دو گروه چهارده نفره آزمودنی (94/2 ± 92/20 سال) و کنترل (41/3 ± 25/20 سال) تقسیم شدند و گروه آزمودنی علاوه بر تمرینات شنا مستمر، شش هفته پروتکل تمرینی ثبات مرکزی را در برنامه تمرینی خود انجام داد. برای اندازه گیری متغیرهای فضایی-زمانی شنای کرال سینه از دوربین سرعت بالای تخصصی Sony cyber-shot RX 100IV با فرکانس fp250 به همراه قاب ضدآب آن و برای ارزیابی ثبات عملکردی اندام فوقانی از تست YBT-UQ استفاده شد. پس از محرز شدن طبیعی بودن توزیع داده ها از طریق آزمون شاپیرو-ویلک، از آزمون ANCOVA برای بررسی اثر تمرین ثبات مرکزی در متغیرهای موردنظر در پیش و پس-آزمون در سطح معناداری 05/0 استفاده شد.

یافته ها

نتایج آزمون آماری ANCOVA نشان داد تفاوت معناداری (05/0 ≥ P) میان نتایج پیش و پس آزمون در متغیرهای رکورد 50 متر سرعتی کرال سینه، سرعت شناگر، طول هر استروک، شاخص هر استروک و نمره تست YBT_UQ در دست برتر وجود داد، اما در مورد متغیرهای نرخ هر استروک، زمان هر استروک و نمره تست YBT_UQ در دست غیربرتر، تفاوت معناداری نشان نداد(05/0 ≤ P).

نتیجه گیری

براساس نتایج برخواسته از پژوهش؛ به طور کلی تمرینات ثبات مرکزی توانسته بر بهبود عملکرد شناگران و نیز ثبات بیشتر عملکردی اندام فوقانی تاثیر بسزایی بگذارد، لذا پیشنهاد می شود مربیان در برنامه تمرینی شنا، از تمرینات ثبات مرکزی به صورت ترکیبی استفاده نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p1947037 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!