ارزیابی و پهنه بندی شاخص های اقلیمی موثر در فعالیت نیروهای نظامی و انتظامی در مناطق مرزی ایران و افغانستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
شرایط اقلیمی و ازجمله آب وهوا بر تمام فعالیت های انسان و از جمله فعالیت های نظامی و انتظامی تاثیر می گذارد و بنابراین فرماندهان این نیروها نیازمند شناخت درست عناصر اقلیمی و محیطی هستند. این پژوهش باهدف ارزیابی و پهنه بندی شاخص های اقلیمی در مناطق مرزی ایران و افغانستان ازنظر فعالیت های نظامی و انتظامی صورت گرفته است.
روش
این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا پیمایشی است. برای اجرای پژوهش، تمامی ایستگاه های سینوپتیک موجود در مرز ایران و افغانستان بررسی و از بین آن ها اطلاعات یازده ایستگاه که دارای طول دوره آماری بالای 30 سال بودند، انتخاب و داده های اقلیمی مربوط به پارامترهای دما، رطوبت نسبی، سرعت و جهت باد، ابرناکی، میدان دید، بارش باران و برف در دوره روزانه و ماهانه جمع آوری و با کمک الگوی AHP شاخص های تاثیرگذار وزن دهی و با استفاده از نرم افزار GIS نقشه های اقلیم نظامی تهیه و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها و
نتایج
نتایج پژوهش نشان داد که به طورکلی مطلوبیت اقلیم نظامی در منطقه شرق کشور در ماه های گرم سال و فصل تابستان نسبت به ماه های سرد و معتدل سال پایین می باشد به گونه ای که کمترین مطلوبیت برای عملیات نظامی در سطح منطقه مربوط به ماه های تیر و مرداد است که در بین پارامترهای اقلیمی تاثیرگذار در کاهش مطلوبیت می توان به دماهای بالا، سرعت باد و طوفان های همراه با گردوخاک و محدودیت دید اشاره کرد. در بین ایستگاه های منطقه شرق کشور، کمترین مطلوبیت اقلیم نظامی با مقادیر کمتر از 45 درصد مربوط به ایستگاه های زابل و زهک است که تحت تاثیر بادهای 120 روزه سیستان قرار می گیرد. این در حالی است که ایستگاه های قائن، تربت جام و تربت حیدریه، مطلوبیت اقلیم نظامی بیشتری نسبت به بقیه مناطق در فصل تابستان دارا هستند. بیشترین مطلوبیت اقلیم نظامی در سطح منطقه در طول سال نیز مربوط به ماه های مهر، آبان، اسفند و فروردین است. در بین ایستگاه های منطقه نیز ایستگاه های کاشمر و بیرجند در این ماه ها از مطلوبیت اقلیم دفاعی بیشتری نسبت به بقیه برخورداراند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1947183 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!