اثر کاربرد جداگانه و تلفیقی فسفر و کود زیستی فسفر بارور 2 بر ویژگی های رویشی، عملکرد دانه و میزان اسانس گشنیز (Coriandrum sativum)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور بررسی اثر کاربرد جداگانه و ترکیبی کود فسفر و کود زیستی بارور 2 بر ویژگی های رویشی، عملکرد دانه و میزان اسانس گشنیز پژوهشی بصورت آزمایش فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد جیرفت انجام شد. فاکتورهای آزمایش شامل سه سطح کود فسفر (صفر، 75 و 150 کیلوگرم سوپرفسفات تریپل در هکتار) و سه سطح کود زیستی فسفات بارور2 (صفر، 100 و 200 گرم در هکتار) بود. کود زیستی فسفات بارور2 باعث بهبود معنی دار ویژگی های رویشی گشنیز در مقایسه با شاهد گردید. بیشترین میانگین صفات رویشی در حضور 150 کیلوگرم در هکتار کود فسفر و کاربرد 100 یا 200 گرم فسفات بارور2 بدست آمد. در بیشتر موارد (به جز زیست توده و قطر ساقه) کاربرد ترکیبی 75 کیلوگرم کود فسفر در هکتار همراه با 200 گرم در هکتار فسفات بارور2، با کاربرد ترکیبی 150 کیلوگرم کود فسفر در هکتار همراه با 100 یا 200 گرم فسفات بارور 2 تفاوت معنی داری نداشت. در حضور کود زیستی فسفات بارور2، عملکرد و اجزای عملکرد دانه و میزان اسانس گشنیز در مقایسه با عدم کاربرد کود زیستی (شاهد) بطور معنی دار افزایش یافت. کاربرد ترکیبی فسفر و کود زیستی فسفات بارور2 موجب افزایش معنی دار عملکرد و اجزای عملکرد دانه و میزان اسانس در مقایسه با کاربرد جداگانه آنها گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که کاربرد کود زیستی فسفات بارور2 نقش به سزایی در افزایش عملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی گشنیز ایفا می کند و می تواند به عنوان جایگزین کود فسفر در کشاورزی پایدار مصرف شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p1947645 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!