اپیدمیولوژی شکستگی ستون فقرات ناشی از تروما: یک مطالعه از بیمارستان مرکز تروما در جنوب شهر تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تروما شایعترین علت مرگ و میر در جوانان است و آسیب های ستون فقرات با آثار و پیامدهای زودرس و دیررس اجتماعی و اقتصادی همراه است و منجر به ناتوانایی های دایمی و کاهش امید به زندگی می شود. این مطالعه بررسی شیوع آسیب های ستون فقرات و آسیب های همراه آن در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان ارجاعی تروما از سن ده سال به بالاتر است.
مواد و روش ها
مطالعه بر روی تعداد 680 بیمار مراجعه کننده به بیمارستان با آسیب ستون فقرات بر اساس مطالعه پرونده ها و تصویربرداری انجام شده صورت گرفت و در نهایت تعداد 522 بیمار جامعه آماری را تشکیل دادند. تمامی بیماران بر اساس کتاب طبقه-بندی بیماری ها ICD10 پذیرش شده بین سال های 1394 و 1395 بودند. اطلاعات بدست آمده شامل دموگرافی بیماران شامل سن، جنسیت، مکانیزم تروما، آسیب های همراه و نوع شکستگی با استفاده از آزمون های آماری توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون کای دو، تی تست) توسط برنامه نرم افزاری SPSS بررسی شدند.
یافته ها
از میان 522 بیمار بررسی شده، مردان با تعداد 397 نفر یعنی 1/76% و زنان با تعداد 125 نفر یعنی 9/23% توزیع جنسیتی را تشکیل داده اند و بالاترین رده سنی مربوط به 21 تا 30 سال با تعداد 157 نفر یعنی 1/27% بود. حوادث ترافیک با 232 نفر یعنی 4/44% و سقوط از بلندی با 140 نفر یعنی 8/26% شایعترین علل منجر به شکستگی بودند و همچنین شایعترین محل شکستگی ناحیه محل تلافی توراکولامبر (T11-L2) با 234 نفر یعنی 8/44% و آسیب به سر با 113 نفر 6/21%، اندام تحتانی با 85 نفر 3/16% و قفسه صدری با 54 نفر 3/10%، شایع ترین آسیب های همراه بودند.
نتیجه گیری
در بررسی صورت گرفته بر روی عوامل موثر بر مصدومیت های خارج ستون فقرات با سن و جنسیت رابطه ای وجود نداشت، اما در متغیر علت حادثه رابطه معناداری با عوامل موثر بر مصدومیت های خارج از ستون فقرات وجود دارد. توزیع شکستگی ها به ازای هر مهره در ستون فقرات بر اساس طبقه بندی فرانکل و معیار AO رابطه معناداری با یکدیگر دارند، همچنین بین رده های مختلف طبقه بندی فرانکل با معیار AO رابطه معناداری وجود داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1948962 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!