بررسی شیوع سرمی و ریسک فاکتورهای مرتبط با توکسوپلاسموزیس در میان قصابان شهر سنندج، غرب ایران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
توکسوپلاسموزیس از جمله بیماری های زئونوز با گسترش جهانی است. اطلاعات اندکی در ارتباط با خطر مواجه شغلی در این بیماری وجود دارد. لذا هدف از این مطالعه تعیین شیوع سرمی و ریسک فاکتورهای مرتبط با توکسوپلاسموزیس در میان قصابان شهر سنندج، غرب ایران، بود.
روش بررسی
این مطالعه مقطعی از اردیبهشت تا مهر سال 1397 بر روی 53 قصاب شاغل در قصابی های شهر سنندج، مرکز استان کردستان، انجام شد. نمونه گیری به صورت سرشماری بود. معیار ورود قصابان به مطالعه شامل حداقل 1 سال سابقه کار در قصابی و سن بیشتر از 18 سال بود. از هر قصاب 5 میلی لیتر خون وریدی در شرایط آسپتیک اخذ شد و سرم تهیه گردید. تمام 53 نمونه سرمی با استفاده از کیت الایزا جهت حضور آنتی بادی IgG ضد توکسوپلاسما گوندی ارزیابی شدند. همچنین، مشخصات دموگرافیک و ریسک فاکتورهای توکسوپلاسموزیس بررسی گردید که عبارت بودند از: سن، محل زندگی، سطح تحصیلات، مدت فعالیت به عنوان قصاب، مصرف گوشت خام، خوردن مواد غذایی هنگام کار کردن، پوشیدن دستکش، زخمی شدن هنگام تماس با گوشت خام و نگه داری گربه. جهت آنالیز داده ها از آزمون های مجذور کای و رگرسیون لجستیک چندمتغیره بهره گرفته شد.
یافته ها
در مجموع، 6 نفر (11/32 درصد) از 53 قصاب شرکت کننده در این مطالعه توکسوپلاسما مثبت بودند. ارتباط معنی داری بین خوردن مواد غذایی هنگام کار کردن و نیز پوشیدن دستکش با شیوع توکسوپلاسموزیس مشاهده گردید (P 0.05).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که شیوع سرمی توکسوپلاسموزیس در میان قصابان شهر سنندج در سطح پایینی بوده که می تواند از سه بعد توجیه شود: آشنایی بیشتر قصابان نسبت به کیست بافتی انگل در مقایسه با سایر اقشار جامعه، نادیده گرفتن قصابان شاغل در قصابی های فاقد مجوز که کمتر اصول بهداشتی را رعایت می کنند و نیز پیشرفت فرآیندهای مختلف عرضه گوشت خام در دو دهه اخیر.
زبان:
فارسی
صفحات:
122 تا 131
لینک کوتاه:
magiran.com/p1950326 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!