اثر عصاره آبی الکلی سداب بر روی شاخص های استرس اکسیداتیو و آنزیم کولین استراز در بافت مغز موش های صحرایی دریافت کننده رژیم پر کلسترول

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
بروز بیماری های قلبی و عروقی و استرس اکسیداتیو با رژیم پر کلسترول ارتباط مستقیم دارند.گیاه سداب از گیاهان دارویی مورد استفاده در طب سنتی ایران و ملل مختلف بوده و با اثرات آنتی اکسیدانی خود در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد داشته است. هدف از این مطالعه بررسی اثر عصاره هیدروالکلی گیاه سداب بر روی آنزیم کولین استراز و شاخص های استرس اکسیداتیو در بافت مغز موش های دریافت کننده رژیم پرکلسترول می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، 28 موش صحرایی نر نژاد ویستار به طور تصادفی به 4 گروه کنترل ،کنترل ودریافت کننده سداب ، رژیم غذایی پر کلسترول و رژیم غذایی پر کلسترول و دریافت کننده سداب تقسیم شدند. برای مدت 8 هفته، گروه های کنترل و کنترل و سداب، غذای معمولی و دو گروه دیگر غذای پر کلسترول (کلسترول 1% و اسیدکولیک 25/0 %) را دریافت کردند. پس از 8 هفته گروه ‎های تحت درمان، با mg/kg100 عصاره سداب به صورت داخل صفاقی به مدت 3 هفته درمان شدند. در پایان کار، موش ها با اتر بیهوش شده و مغز آنها خارج و پس از تهیه هموژنه بافتی، فعالیت آنزیم بوتیریل کولین استراز و سنجش استرس اکسیداتیو (مقادیر گونه های فعال اکسیژن (ROS)، گلوتاتیون و فعالیت کاتالاز) با استفاده از کیت های اختصاصی انجام شد.
نتایج
هشت هفته رژیم پرکلسترول موجب کاهش میزان گلوتاتیون و کاهش فعالیت آنزیم های بوتیریل کولین استراز و کاتالاز و افزایش ROS در بافت هیپوکمپ موش های صحرایی گردید. درمان سه هفته ای با عصاره هیدروالکلی سداب موجب افزایش معنی دار فعالیت آنزیم بوتیریل کولین استراز هیپوکمپ موشهای تحت درمان در مقایسه با گروه پرچرب شد. به علاوه فعالیت کاتالاز و میزان گلوتاتیون احیا در گروه پرچرب تحت درمان در مقایسه با گروه پرچرب افزایش پیدا نمود که معنی دار نبود.همچنین تغییرات میزان ROS در گروه های مختلف معنی دار نبود.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد عصاره هیدروالکلی سداب موجب افزایش معنی دار فعالیت آنزیم بوتیریل کولین استراز هیپوکمپ موش های تحت درمان در مقایسه با گروه پرچرب شده است. ضمنا عصاره سداب سطوح آنتی اکسیدانی و دفاع در برابر استرس اکسیداتیو در موش های دریافت کننده رژیم پرکلسترول ر اتغییر داده است اما این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1950583 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!