بررسی توزیع ژن های مولد بیوفیلم در باکتری استافیلوکوکوس ارئوس در شیر خام تعدادی از کارخانه های لبنی شهر تهران در زمستان 1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
استافیلوکوکوس ارئوس به عنوان یکی از مهم ترین عوامل بیماری زا می تواند در شیر و فرآورده های آن تکثیر نموده و منجر به بیماری زایی در انسان گردد. عوامل حدت مختلفی در بیماری زایی این باکتری نقش دارد که یکی از مهم ترین آن ها قابلیت ایجاد بیوفیلم می باشد.این باکتری توانایی تولید پلی ساکاریدها و فاکتورهای پروتئین چسبیده به سطح را دارد که سبب تولید بیوفیلم می گردد. در این مطالعه به منظور بررسی آلودگی شیرخام شهر تهران به باکتری استافیلوکوکوس ارئوس و توزیع ژن های مولد بیوفیلم، تعداد 99 نمونه شیرخام از چهار کارخانه بزرگ شیر در شرایط سترون نمونه برداری و با روش های متداول میکروبیولوژی کشت داده شدند و در نهایت با استفاده از روش PCR مورد ارزیابی قرار گرفت. به منظور تشخیص تاییدی جدایه ها به عنوان استافیلوکوکوس ارئوس ژن اختصاصی nucو برای شناسایی ژن های مولد بیوفیلم fnbA،clfB، icaA و icaDاز پرایمرهای اختصاصی مربوط به هر ژن استفاده گردید. با توجه به نتایج حاصل از کشت میکروبی و تایید آن با روش مولکولی، 4 جدایه(04/4 درصد) به عنوان استافیلوکوکوس ارئوس شناسایی شدند. ژن های مولد بیوفیلم fnbA، clfB و icaA در هر چهار جدایه (100 درصد) شناسایی گردید و فقط یک جدایه (25 درصد) حامل ژن icaD بود. با توجه به این که میزان فراوانی ژن های مولد بیوفیلم در سویه های استافیلوکوکوس ارئوس جداشده از شیرخام شهر تهران قابل توجه می باشد،لذا رعایت اصول بهداشتی به منظور کنترل و پیشگیری از ایجاد بیوفیلم ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1953190 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!