سمیت داروی ضدسرطان سیس پلاتین تحت تاثیر میدان مغناطیسی ایستا در سلول های حساس و مقاوم به دارو

پیام:
چکیده:
اهداف
در درمان سرطان، به دلیل محدودیت استفاده از دوز بالا و نیز مقاومت سلول های سرطانی، بایستی از روش های بهینه ای استفاده کرد که در عین کاهش دوز پرتو و دارو، اثربخشی زیاد درمانی داشته باشند. هدف این پژوهش، بررسی سمیت داروی ضدسرطان سیس پلاتین تحت تاثیر میدان مغناطیسی ایستا در سلول های حساس و مقاوم به دارو بود.
مواد و روش ها
در پژوهش تجربی حاضر، رده های سلولی سرطانی مقاوم A2780-CP و حساس به سیس پلاتین A2780 در گروه های سلولی تیمارشده با میدان و دارو نسبت به گروه دریافت کننده دارو به تنهایی، بررسی و برای تعیین تاثیر میدان مغناطیسی ایستا و غلظت دارو از شدت 10میلی تسلا به مدت 24 ساعت و غلظت های لگاریتمی دارو (1، 10، 50، 100 و 500میکروگرم در میلی لیتر) استفاده شد. غلظت مهارکنندگی 50% رشد سلول ها (IC50)، پس از تبدیل جذب به دست آمده در دستگاه الایزاریدر از تست MTT به درصد سایتوتوکسیسیته، برای سلول ها در عدم حضور و حضور میدان مغناطیسی به دست آمد. داده ها با نرم افزار Prism از طریق آزمون آنالیز واریانس دوطرفه و آزمون T تحلیل شدند.
یافته ها
در حضور میدان مغناطیسی ایستا و غلظت های مختلف دارو کاهش بیشتری در درصد سلول های زنده مشاهده شد. مقدار IC50 برای سلول های A2780 در عدم حضور و حضور میدان مغناطیسی 9/58±27/69 و 1/48±8/96میکروگرم در میلی لیتر و برای سلول های A2780-CP، 8/03±61/16 و 3/13±9/58میکروگرم در میلی لیتر بود.
نتیجه گیری
مرگ ومیر سلول های تیمارشده با داروی ضدسرطان سیس پلاتین تحت تاثیر میدان مغناطیسی در رده های حساس و مقاوم به دارو نسبت به استفاده از دارو به تنهایی بیشتر است. مقاومت دارویی در رده سلولی مقاوم به دارو در حضور میدان مغناطیسی کاهش می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
621 تا 626
لینک کوتاه:
magiran.com/p1955242 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!