بررسی ارتباط بیوآئروسل های قارچی و ذرات معلق هوا در دو بیمارستان آموزشی شهر قزوین

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عفونت های مرتبط با مراقبت های درمانی، مهم ترین پیامد مواجهه با بیوآئروسل ها است که سلامت شاغلین و مراجعان بیمارستان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بیوآئروسل های قارچی و ذرات معلق هوا در دو بیمارستان آموزشی شهر قزوین در سال 1396 انجام گرفت.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی-تحلیلی، در 12 بخش داخلی دو بیمارستان و هوای آزاد آن ها به مدت شش ماه انجام شد. نمونه برداری از بیوآئروسل ها با استفاده از دستگاه نمونه بردار Quick Take 30 در هواگذر L/min 3/28 وبه مدت 10-5 دقیقه صورت گرفت. تعیین غلظت ذرات PM2.5 و PM10 توسط دستگاه Micro Dust Pro در فلوی L/min 8/3 و برحسب μg/m3 انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها توسط SPSS نسخه 20، آزمون های ناپارامتریک و همبستگی اسپیرمن انجام شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که حداکثر و حداقل تراکم کل میکروبی مربوط به بخش اورژانس 1 و اتاق های عمل بود. بخش جراحی زنان 1 نیز بیش ترین تراکم قارچی را داشت (CFU/m3 7/92). آسپرژیلوس نایجر و کلادوسپوریوم فراوان ترین گونه ها بودند. همبستگی معنادارای بین تراکم قارچی و غلظت ذرات PM10، دما و رطوبت نسبی هوا مشاهده شد (05/0>p).
نتیجه گیری
در این مطالعه عمده منابع تولید آلودگی مربوط به بخش های داخلی بیمارستان ها بود. لذا کنترل رشد میکروارگانیسم های هوا از طریق بهبود سیستم تهویه، رعایت موازین بهداشتی و نظافتی و ارزیابی مستمر کیفیت هوای داخل پیشنهاد می گردد. به دلیل وجود رابطه بین تراکم ذرات PM10 و PM2.5 و غلظت بیوآئروسل ها، توصیه می گردد از تعیین غلظت این گروه ذرات به عنوان ابزاری جهت پیش بینی سریع و آسان آلودگی میکروبی هوا در مراکز بهداشتی-درمانی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1956916 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!