اثر تزریق داروی سینوپار بر تراکم استخوانی زنان یائسه مبتلا به استئوپروزیس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
پوکی استخوان شایع ترین بیماری متابولیک استخوان است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی اثر داروی سینوپار بر میزان بروز شکستگی ها و تراکم استخوانی در زنان یائسه مبتلا به استئوپروزیس است.
مواد و روش ها
این مطالعه یک کارآزمایی بالینی بود که در زنان یائسه 45 تا 75 ساله مبتلا به استئوپروزیس، مراجعه کننده به یک بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مازندران، انجام شد. بیماران در دو گروه کنترل (الندرونات) و آزمون (سینوپار) قرار گرفتند (هر گروه متشکل از 30 بیمار). بیمارانی که در گروه آزمون قرار داشتند، برای مدت 6 ماه روزانه 8 واحد پن سینوپار را به صورت تزریق زیر جلدی دریافت نمودند. به بیماران گروه کنترل، آلندرونات 70 میلی گرم هفتگی تا شش ماه تجویز شد. میزان شکستگی ها و دانسیتومتری در خط پایه و پس از 6 ماه در دوگروه مورد سنجش قرارگرفت.
یافته ها
دانسیتومتری مهره و گردن فمور بیماران تحت درمان با آلندرونات و سینوپار نسبت به خط پایه تفاوت آماری معنی داری داشت و باعث افزایش چشمگیر دانسیتومتری مهره ها گردید. هم چنین آلندرونات باعث بهبود چشمگیر دانسیتومتری گردن فمور نسبت به خط پایه گردید(002/0<p). علاوه بر این، سینوپار موجب بهبود چشمگیر دانسیتومتری مهره ها نسبت به خط گردید(001/0<p)، اما بر دانسیتومتری گردن فمور نسبت به خط پایه تاثیر معنی داری نداشت(085/0<p).
استنتاج
انتخاب اول درمانی در استئوپروزیس زنان یائسه، آلندرونات ومکمل کلسیم و ویتامین D است. تری پاراتید به عنوان خط درمانی دوم به تنهایی می تواند مورد استفاده قرار گیرد که باعث بهبود درد و دانسیته استخوان خصوصا مهره ها در درمان استئوپروزیس زنان یائسه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
155 تا 164
لینک کوتاه:
magiran.com/p1957439 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!