پیش گویی کننده های رفتار خودآزمایی پستان در زنان خانه دار، بر اساس مدل فرانظری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
سرطان پستان، دومین علت عمده مرگ ناشی از سرطان در بین زنان است. خودآزمایی ماهیانه پستان، یک رفتار غربالگری مهم برای تشخیص زودرس سرطان پستان می باشد؛ اما تعداد کمی از زنان این رفتار را انجام می دهند. هدف از انجام این مطالعه، تعیین پیش گویی کننده های رفتار خودآزمایی پستان در زنان خانه دار بر اساس مدل فرانظری بود. روش تحقیق: این مطالعه توصیفی- تحلیلی، بر روی 450 نفر از زنان خانه دار 40-20 سال مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر بیرجند انجام شد. نمونه گیری به صورت طبقه ای انجام گردید. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته شامل اطلاعات دموگرافیک و ابعاد مدل فرانظری و سوالات آگاهی که روایی و پایایی آن تایید شد، صورت گرفت. داده ها پس از جمع آوری در نرم افزار SPSS (ویرایش 19) وارد و توسط آزمون های آماری رگرسیون لجستیک چندحالتی و ضریب همبستگی پیرسون، تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
میانگین سنی زنان 24/5±30/75 سال بود. بر اساس مراحل تغییر انجام رفتار خودآزمایی پستان، 32/9 درصد زنان مورد مطالعه در مرحله پیش تفکر، 19/6 درصد در مرحله تفکر، 3/3درصد در مرحله آمادگی، 18/2 درصد در مرحله عمل و 6 درصد در مرحله نگهداری بودند. آنالیز رگرسیون نشان داد که خودکارآمدی، آگاهی و سطح تحصیلات، پیش بینی کننده انجام خودآزمایی پستان بودند.
نتیجه گیری
بر اساس یافته ها آگاهی و خودکارآمدی، پیش بینی کننده های انجام خودآزمایی پستان هستند؛ بنابراین می توان با انجام مداخلات آموزشی با هدف افزایش آگاهی، افزایش خودکارآمدی و مهارت ورزی، میزان انجام خودآزمایی پستان را افزایش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1960020 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!