معرفی یک مورد کیست پارااوارین بسیار بزرگ

پیام:
چکیده:
مقدمه
کیست پارااوارین کیستی با منشا پریتونیال یا لوله ای و یا بقایای مجاری ولف است. این کیست معمولا خیلی کوچک است و قطر آن حداکثر 2 cm می باشد که در بیشتر موارد به طور اتفاقی در حین عمل مشخص می شود. این کیست ها در سونوگرافی، مشخصات کیست های خوش خیم تخمدان را دارند با این تفاوت که معمولا کوچکتر و پایدار بوده و در کنار تخمدان قرار دارد. ممکن است گاهی اوقات مانند کیست های دیگر دچار چرخش، پارگی یا خونریزی گردند؛ اما این کیستها به طور نادر ممکن است بسیار بزرگ شوند. هدف از معرفی این مورد آشنایی با احتمال ایجاد کیست پارااوارین بسیار بزرگ و چگونگی تشخیص و درمان آن است.
معرفی مورد: بیمار خانم 48 ساله ای با سابقه چهار زایمان به روش سزارین و بدون سابقه سقط (G4P4Ab0) بود که با شکایت اتساع شکم و خونریزی واژینال به درمانگاه زنان بیمارستان شهید یحیی نژاد بابل مراجعه نمود. در معاینه انجام شده شکم کاملا متسع بود و توده ای با قوام نرم که از لگن تا بالاتر از ناف کشیده شده بود در آن لمس می شد. بیمار با تشخیص توده لگنی که بر اساس سونوگرافی ابدومینال تا بالای ناف کشیده شده بود، تحت عمل لاپاراتومی قرار گرفت. در حین عمل رحم به ابعاد 110 94 81 mm بزرگتر از حد طبیعی، تخمدان سمت راست طبیعی و تخمدان سمت چپ به ابعاد 50 50 mm حاوی کیستی به قطره 30 mm مشاهده شد. در کنار تخمدان سمت راست توده ای کیستیک از کنار این تخمدان تا زیر دیافراگم مشاهده شد. پس از برداشتن 20 ml مایع درون کیست جهت نمونه سیتولوژی 2800 ml مایع باقیمانده از درون کیست ساکشن شد. سپس برداشتن کیست (کیستکتومی) و برداشتن رحم و لوله ها و تخمدان های دوطرف انجام شد. جواب پاتولوژی کیست پارااوارین بود.
نتیجه گیری
بر اساس گزارشات متعدد ارایه شده در موارد مشاهده کیست لگنی در بررسی سونوگرافی، در صورتیکه تخمدانها در کنار کیست لگنی مشاهده شوند، تشخیص کیست پارااوارین می تواند یکی از اولین تشخیص ها باشد و بر این اساس می توان روش درمانی را به روش تخلیه کیست و سپس لاپاراسکوپی و یا لاپاراتومی انتخاب کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
181
لینک کوتاه:
magiran.com/p196105 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!