تاثیر تمرین هوازی و مصرف مکمل سیر بر میزان انسولین و گلوکز و الگوی خواب در زنان چاق پیش دیابتی دارای اختلال خواب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
اختلالات فیزیولوژیک و رفتاری همچون دیابت و اختلال خواب از مسائلی است که بر کیفیت زندگی در سنین میان سالی به بعد اثرگذار است. هدف از این تحقیق، تاثیر تمرین هوازی و مصرف مکمل سیر بر میزان انسولین و گلوکز زنان چاق پیش دیابتی دارای اختلال خواب بود.
روش بررسی
آزمودنی های تحقیق شامل 32 زن چاق غیرفعال پیش دیابتی دارای اختلال خواب با میانگین سنی 59/5±33/44 سال بود که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه تمرینات هوازی-مکمل سیر و گروه دوم تمرینات هوازی تقسیم شدند. سطح گلوکز و انسولین و نیز الگوی خواب قبل و بعد از جلسات تمرینی در دو گروه مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته ها
نتایج تحقیق نشان داد که میزان گلوکز ناشتا در هر دو گروه تمرین-مکمل سیر و گروه تمرین بهبود معنی داری داشت (به ترتیب 001/0p=، 79/7t=؛ 001/0p=، 85/6t=) درحالی که انسولین فقط در گروهی که هم زمان اجرای تمرین هوازی و مصرف سیر داشتند به طور معنی داری بهبود پیدا کرد (001/0p=، 79/7t=). در مقایسه دو گروه با همدیگر، آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد تفاوت معنی داری بین گلوکز در دو گروه وجود داشت و گروه مکمل-تمرین بهبود بهتری داشتند (001/0p=)، اما در خصوص انسولین، این اختلاف معنی دار نبود. از طرف دیگر، پارامترهای مربوط به الگوی خواب در هر دو گروه دستخوش بهبود قرار گرفت (05/0≥p) و تنها عامل کفایت خواب در گروه تمرین بود که علیرغم بهبود ایجادشده معنی دار نبود.
بحث و نتیجه گیری
تمرین هوازی همراه با مصرف مکمل سیر تاثیر بسزایی در تنظیم گلوکز خون و انسولین در افراد پیش دیابتی دارد و تمرین هوازی نیز می تواند تنظیم گلوکز را به همراه خواهد داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1961608 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!