مطالعه شرایط زندگی مرتبط با باروری زنان در ایران( بر اساس تحلیل ثانویه ی سرشماری 1390)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
باروری به عنوان یکی از جریان های عمده ی جمعیتی، نقش تعیین کننده ای در چگونگی توسعه ی اقتصادی و اجتماعی جوامع در سطح خرد و کلان دارد. به باور صاحب نظران علوم اجتماعی، خصوصا جمعیت شناسان، باروری تحت تاثیر مجموعه ای از عوامل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و زیستی قرار دارد.
هدف
باتوجه به اینکه روند باروری در ایران روندی رو به کاهش بوده است، هدف پژوهش حاضر، مطالعه ی باروری زنان بر مبنای شرایط زندگی آن ها و بر اساس تحلیل ثانویه ی سرشماری سال 1390 می باشد.
روش
داده های این مطالعه، حاصل تحلیل ثانویه ی داده های سرشماری سال 1390 می باشد. تحلیل ثانویه به معنای استفاده از روش آماری جدید جهت بررسی مجدد داده های گردآوری شده می باشد.
یافته ها
بر اساس مدل و نتایج فرضیات می توان گفت؛ باروری در ایران با متغیرهای محل سکونت، وضع اشتغال، وضعیت مهاجرت، میزان تحصیلات زنان، گروه سنی مادران، نوع محل سکونت و نحوه ی تصرف محل سکونت رابطه ی معنی داری دارد.
نتیجه گیری
مطالعه ی صورت گرفته می تواند مدل پایه ای برای انجام تحقیقات بعدی و حتی در سرشماری های سال های بعد باشد؛ که این امر می تواند کمک بزرگ و قابل توجهی برای برنامه ریزان کلان و خرد در سطح کشور باشد تا در این راستا راهکار هایی را برای متعادل نمودن وضعیت باروری زنان ایجاد کنند. هم چنین با توجه به اینکه نرخ باروری در ایران پایین تر از سطح جانشینی است؛ نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه ها به خوبی نشان می دهد که اگر سیاست گذاری های کنونی افزایش جمعیت را مد نظر قرار دارد؛ می بایست این امرکدام گروه از زنان را بیشتر مورد هدف قرار دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1963044 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!