تجزیه و تحلیل اثر انگیزه های اقتصادی در ارتکاب جرم (مطالعه موردی زندانیان شهر سمنان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

جرم یک پدیده نامطلوب اجتماعی است که وقوع و رشد آن امنیت اقتصادی و اجتماعی را تهدید می کند. جرم موجب افزایش هزینه های امنیتی و نیروی انتظامی و هزینه های اجتماعی و خصوصی می گردد که در نتیجه آن رفاه اجتماعی کاهش می یابد. هدف از ارائه این مقاله بررسی و تحلیل اثر انگیزه های اقتصادی در ارتکاب جرم است.

روش بررسی

روش تحقیق پیمایشی است که بدین منظور از پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات تحقیق استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه مجرمان زندان مرکزی سمنان به تعداد 340 نفر است که به دلیل ارتکاب جرایم مختلف توسط نیروی انتظامی دستگیر شده اند، حجم نمونه شامل 125 زندانی می باشد که از طریق فرمول کوکران به دست آمده است. در تجزیه و تحلیل آماری یافته های تحقیق از نرم افزار SPSS استفاده شده است.

یافته ها

یافته های این مطالعه نشان داد با اطمینان 95 درصد اثر رسیدن به موقعیت اجتماعی بهتر، فقر، محدودیت های درآمدی و پیشینه قبلی جرم را بر روی نرخ جرم نمی توان رد کرد، این موضوع از لحاظ اقتصادی بر اساس پیشینه تحقیق و از لحاظ آماری طبق یافته های تحقیق تایید گردید. همچنینآمارهای توصیفی داده های نمونه نشان داد: سطح تحصیلات 60 درصد از مجرمان نمونه کمتر از دیپلم و 66 درصد از آنان دارای سن بین 15 تا 35 سال بوده اند که این اطلاعات نشان می دهد سطح آموزش پایین و جوانی جمعیت احتمال مشارکت افراد در فعالیت های مجرمانه را افزایش می دهند.

نتایج تحقیق

تبیین علل اقتصادی جرم و تایید رابطه مستقیم و معنی دار میان عوامل اقتصادی مانند فقر و محدودیت های درآمدی با نرخ ارتکاب جرم و ارائه راهکارهای جدید برای نظام سیاست گذاری در مبارزه با جرم را دربرگرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p1963541 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!