اثر تنظیم کننده های مختلف رشد و تیمار زخم در افزایش ریشه زایی قلمه های مورد (Myrtus communis)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

استفاده از قلمه، یکی از مهم ترین شیوه های افزایش درختان و درختچه ها می باشد. گیاه مورد ((Myrtus communis L. یکی از گیاهان دارویی و بومی فلور ایران و از گیاهان ویژه منطقه مدیترانه است که در مناطق استپی با شرایط زمستان های سرد و تابستان های گرم و خشک نیز رویش دارد. راحت ترین و ارزان ترین روش تکثیر این گیاه از طریق قلمه است، ولی قلمه های این گیاه به راحتی ریشه دار نشده و نیاز به تیمار خاصی از جمله، استفاده از اکسین و سیتوکینین می باشد.

روش تحقیق

این آزمایش در قالب فاکتوریل بر پایه طرح کاملا تصادفی با 4 فاکتور (سه سطح تنظیم کننده IBA، سه سطح تنظیم کننده NAA و سه سطح تنظیم کننده CK و فاکتور زخم (زخم و عدم زخم) در سه تکرار انجام شد و صفاتی از قبیل تعداد ریشه، طول بلندترین ریشه، طول ریشه، تعداد ساقه فرعی، طول بلندترین ساقه و تعداد قلمه های ریشه دار شده مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج و بحث

نتایج به دست آمده اختلاف معنی دار تیمارهای آزمایشی را در سطح احتمال یک درصد نشان داد. از بین تیمارها بهترین تیمار که منجر به تولید تعداد ریشه های مطلوب شد، تیمار مربوط به اکسین از نوع نفتالن استیک اسید با غلظت ppm 500 در شرایط بدون زخم است و تیماری که بزرگترین ریشه ها را تولید کرده بود، تیمار مربوط به اکسین از نوع نفتالن استیک اسید با غلظت ppm 1000 در شرایط ایجاد زخم است. از بین مقادیر، تیمار ppm 1000 IBA بیشترین درصد ریشه زایی را به همراه داشت، IBA با غلظت ppm 1000 در شرایط ایجاد زخم و NAA با غلظت ppm 2000 در شرایط بدون زخم موثرترین تیمار بوده است.

توصیه های کاربردی/ صنعتی

با توجه به اهمیت ریشه زایی در مورد درختانی مانند مورد که اهمیت دارویی فوق العاده دارند، توصیه م ی شود از هورمون اکسین از نوع نفتالین استیک اسید برای تولید بیشترین میزان ریشه های مطلوب استفاده کرد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
159 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p1973441 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!