فهرست مطالب

Medicinal Herbs - Volume:8 Issue: 3, Autumn 2017

Journal of Medicinal Herbs
Volume:8 Issue: 3, Autumn 2017

  • تاریخ انتشار: 1396/07/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • غلامرضا ایسپره، فاطمه نجاتی *، مریم جعفری صفحات 133-139
    مقدمه وهدف

    استخراج ترکیبات آنتی اکسیدان طبیعی اخیرا توجه محققان مختلف را به خود جلب کرده است. بادام از جمله محصولات بومی ایران است که سالیانه حجم زیادی از ضایعات در طی تولید و فرآوری آن حاصل می شود. هدف از تحقیق حاضر، بررسی عوامل زمان و درصد حلال (اتانول) بر میزان استخراج ترکیبات فنولی و خواص آنتی اکسیدانی عصاره استخراج شده از پوست بادام با کمک روش اولتراسوند و بهینه سازی شرایط استخراج با استفاده از روش RSM است.

    روش تحقیق

    پوسته سبز بادام به پودر تبدیل شد و به منظور استخراج به نسبت 1:20 با حلال (اتانول-آب) مخلوط و در دمای 35 درجه سانتیگراد تحت تاثیر امواج اولتراسوند برای مدت زمان کافی قرار داده شد. به منظور بهینه سازی فرایند دو فاکتور زمان (در سه سطح شامل 30، 45 و 60 دقیقه) و غلظت اتانول (در سه سطح شامل 0، 35 و 70%) در نرم افزار Design Expert وارد و درنهایت 13 آزمون برای استخراج عصاره طراحی شد. در ادامه غلظت ترکیبات فنولیک کل با روش فولین سیوکالتیو و فعالیت آنتی اکسیدانی باروش DPPHاندازه گیری شد.

    نتایج وبحث

     براساس نتایج حاصل از بهینه سازی، شرایط نقطه بهینه برای حداکثر استخراج ترکیبات آنتی اکسیدانی، شامل 74/35دقیقه زمان استخراج و استفاده از حلا لی حاوی 69/43درصد اتانول پیش بینی شد. تحت این شرایط بهینه، حداکثر فعالیت آنتی اکسیدانی19/47 درصد و غلظت ترکیبات فنولیک کل 917/ (mg/ml) بدست آمد. مقایسه نتایج پیش بینی شده توسط نرم افزار و مقادیر تجربی نشان داد که مدل از دقت کافی برای پیش بینی نقطه بهینه برخوردار است.

    توصیه کاربردی/صنعتی

    این پژوهش نشان داد که پوسته سبز بادام می تواند بعنوان یک منبع ارزان و قابل دسترس برای استخراج ترکیبات با فعالیت آنتی اکسیدانی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، این تحقیق نشان داد اولتراسوند روش مناسبی در تسریع استخراج ترکیبات آنتی اکسیدانی می باشد.

    کلیدواژگان: پوسته بادام، ترکیبات انتی اکسیدانی، ترکیبات فنولیک، ضایعات کشاورزی
  • مهران محمدپور *، بهلول عباس زاده، محمد آزاد بخت، جواد مینویی مقدم صفحات 141-148
    مقدمه و هدف

    جنس Satureja متعلق به تیره Lamiaceae می باشد که در ایران 12 گونه گیاه علفی یکساله و چند ساله دارد. گونه های جنس مرزه به دلیل میزان اسانس بالا و استفاده در آشپزی و صنایع غذایی، عطر و ادکلن، آرایشی و بهداشتی و داروسازی دارای اهمیت اقتصادی و پزشکی زیادی هستند. هدف از این تحقیق بررسی اثر تاریخ کاشت و تراکم بر عملکرد کمی و کیفی اسانس گیاه دارویی مرزه (Satureja hortensis L.) در شرایط آب و هوایی منطقه ساری بود.

    روش تحقیق

    بدین منظور آزمایشی به صورت طرح اسپلیت پلات در قالب بلوک های کامل تصادفی در سه تاریخ کاشت (22 فروردین و 2، 13 اردیبهشت) و سه تراکم (35×15، 35×25 و 35×35) و با سه تکرار در سال 1389 در مزرعه دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری انجام شد. گیاهان در مرحله گلدهی کامل بررسی شدند. با استفاده از دستگاه کلونجر (تقطیر با آب) به مدت 3 ساعت اقدام به استخراج اسانس گیاه گردید. جداسازی و اندازه گیری ترکیبات اسانس توسط دستگاه GC و GC/MS صورت گرفت.

    نتایج و بحث

    اثر تاریخ کاشت بر درصد اسانس در سطح آماری 5 درصد و بر عملکرد خشک اندام هوایی در سطح آماری 1 درصد معنی دار شد. بیشترین درصد اسانس (2/15) از تاریخ کاشت اول و حداکثر عملکرد خشک اندام هوایی نیز (3023/1 و 2663/9 کیلوگرم در هکتار) به ترتیب از تاریخ های کاشت سوم و دوم بدست آمد. اثر تراکم و اثر متقابل تاریخ کاشت و تراکم بر درصد اسانس و عملکرد خشک اندام هوایی معنی دار نشد. اثر تاریخ کاشت و تراکم نیز بر عملکرد اسانس و هیچ یک از پنج ترکیب عمده اسانس (کارواکرول، گاما ترپیینن، پاراسیمن، آلفاترپینن و کامفن) معنی دار نشد.

    توصیه کاربردی/ صنعتی

     با مدیریت صحیح و انتخاب راهکارهای مناسب به زراعی می توان عملکرد اندام هوایی، میزان اسانس و ترکیبات عمده اسانس مرزه را افزایش داد.

    کلیدواژگان: مرزه (Satureja hortensis L _)، تاریخ کاشت، تراکم، اسانس، کارواکرول، گاماترپینن
  • علی وحید دستجردی، محسن جعفریان دهکردی *، سام ترکان صفحات 149-157
    مقدمه و هدف

    از آنجا که قبل از هر گونه تحقیق بر روی داروها باید از دوز آلرژیک آن آگاه بود و با توجه به اهمیت سیستم هماتولوژی که تغییرات درون بدن را آشکار می سازد، لذا در این تحقیق بر آن شدیم تا با بررسی اثرات هماتولوژیک گیاه سماق و مقایسه آن با یک داروی شیمیایی(لوامیزول)، در مطالعات آتی با اطمینان خاطر از خواص ارزشمند آن به ویژه اثرات ضد میکروبی و در نتیجه جایگزینی آن با برخی از داروها از جمله لوامیزول استفاده شود.

    روش تحقیق

    در این تحقیق از 8 قلاده سگ نژاد بومی به مدت ده روز استفاده شد. سپس به چهار گروه دو تایی تقسیم شدند که شامل گروه کنترل، گروه دریافت کننده لوامیزول، گروه دریافت کننده سماق به میزان mg/kg10 و گروه دریافت کننده سماق به میزان mg/kg5 بوده و پس از اتمام دوره تجویز پودر سماق و پودر لوامیزول به صورت خوارکی، اقدام به خونگیری و سپس آزمایشات مربوطه شد.

    نتایج و بحث

    با توجه به اینکه در اکثر آلرژی ها و مسمومیت ها افزایش ائوزینوفیل و بازوفیل و همچنین لیز گلبول قرمز و کاهش هماتوکریت مشاهده می شود و تاکنون نیز مطالعه ایی بر روی فاکتورهای آلرژیک از جمله ائوزینوفیل و بازوفیل انجام نشده است و همچنین با توجه به دوز استفاده شده گیاه سماق در این تحقیق که بین گروه کنترل و تیمار اختلاف معنی داری وجود ندارد، می توان از عدم آلرژی و حساسیت به این گیاه اطمینان حاصل نمود (05/0 p>).

    توصیه کاربردی/صنعتی

    با توجه به نتایج مشابه هماتولوژیک گیاه سماق و داروی لوامیزول می توان از خواص ارزشمند گیاه سماق به خصوص اثرات ایمنوپلاس و ضد میکروبی آن در تحقیقات آتی بدون نگرانی از بروز واکنش های آلرژیک در دوز مشخص این تحقیق و بدون عوارض جانبی هماتولوژیک استفاده کرد.

    کلیدواژگان: آلرژی، سماق، سگ، لوامیزول، هماتولوژی
  • حمیدرضا منصوریان، عبدالله قاسمی پیربلوطی *، جلیل نوربخشیان، فاطمه ملک پور صفحات 159-168
    مقدمه و هدف

    استفاده از قلمه، یکی از مهم ترین شیوه های افزایش درختان و درختچه ها می باشد. گیاه مورد ((Myrtus communis L. یکی از گیاهان دارویی و بومی فلور ایران و از گیاهان ویژه منطقه مدیترانه است که در مناطق استپی با شرایط زمستان های سرد و تابستان های گرم و خشک نیز رویش دارد. راحت ترین و ارزان ترین روش تکثیر این گیاه از طریق قلمه است، ولی قلمه های این گیاه به راحتی ریشه دار نشده و نیاز به تیمار خاصی از جمله، استفاده از اکسین و سیتوکینین می باشد.

    روش تحقیق

    این آزمایش در قالب فاکتوریل بر پایه طرح کاملا تصادفی با 4 فاکتور (سه سطح تنظیم کننده IBA، سه سطح تنظیم کننده NAA و سه سطح تنظیم کننده CK و فاکتور زخم (زخم و عدم زخم) در سه تکرار انجام شد و صفاتی از قبیل تعداد ریشه، طول بلندترین ریشه، طول ریشه، تعداد ساقه فرعی، طول بلندترین ساقه و تعداد قلمه های ریشه دار شده مورد ارزیابی قرار گرفت.

    نتایج و بحث

    نتایج به دست آمده اختلاف معنی دار تیمارهای آزمایشی را در سطح احتمال یک درصد نشان داد. از بین تیمارها بهترین تیمار که منجر به تولید تعداد ریشه های مطلوب شد، تیمار مربوط به اکسین از نوع نفتالن استیک اسید با غلظت ppm 500 در شرایط بدون زخم است و تیماری که بزرگترین ریشه ها را تولید کرده بود، تیمار مربوط به اکسین از نوع نفتالن استیک اسید با غلظت ppm 1000 در شرایط ایجاد زخم است. از بین مقادیر، تیمار ppm 1000 IBA بیشترین درصد ریشه زایی را به همراه داشت، IBA با غلظت ppm 1000 در شرایط ایجاد زخم و NAA با غلظت ppm 2000 در شرایط بدون زخم موثرترین تیمار بوده است.

    توصیه های کاربردی/ صنعتی

    با توجه به اهمیت ریشه زایی در مورد درختانی مانند مورد که اهمیت دارویی فوق العاده دارند، توصیه م ی شود از هورمون اکسین از نوع نفتالین استیک اسید برای تولید بیشترین میزان ریشه های مطلوب استفاده کرد.

    کلیدواژگان: مورد، ریشه زایی، ایندول بوتیریک اسید، نفتالین استیک اسید
  • شیلر شمس*، سارا خاوری نژاد، اکرم عیدی صفحات 169-177
    مقدمه و هدف

    رزماری با نام علمی(Rosmarinus officinalis L.) شامل گونه هایی است که از ارزش دارویی و غذایی بالایی برخوردار می باشند. با توجه به اهمیت سیستم آنزیمی آنتی اکسیدانی به عنوان یکی از عوامل موثر در افزایش ضریب مقاومت گیاهان به تنش های محیطی مختلف، در این تحقیق برخی از خواص بیوشیمیایی آنزیم های کاتالاز و پراکسیداز گیاه رزماریدر سه حالت مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

    روش تحقیق

     گیاه رزماری پس از تهیه از گلخانه در منزل نگهداری شد و برای حالت زنده به طور مستقیم و برای حالت جدا شده از ساقه، 10 روز برگ های گیاه در مجاورت هوا قرار گرفت. برای حالت خشک نیز ابتدا 10 روز برگ ها در مجاورت هوا قرار گرفت سپس با کمک ماکروویو با توان 100% و به مدت 2 دقیقه به طور کامل خشک شد و سپس عصاره گیری از هریک به صورت جداگانه انجام شد. آنزیم کاتالاز (EC 1.11.1.6) و پراکسیداز (EC 1.11.1.7) از برگ های این گیاه با استفاده از بافر فسفات M 1/0 با pH 2/7 استخراج شدند.

    نتایج و بحث

     نتایج حاصل از ژل الکتروفورز عصاره رزماری، وجود یک ایزو آنزیم کاتالاز با pH بهینه 7 و وجود سه ایزو آنزیم پراکسیداز با pH های بهینه 5 و 7 در این گیاه را تایید نمود. در آنزیم پراکسیداز ایزو آنزیم فعال در pH 5 در مقایسه با ایزو آنزیم فعال در 7 pH نسبت به افزایش دما در گیاه زنده مقاوم تر است. همچنین آنزیم کاتالاز نیز نسبت به پراکسیداز دارای مقاومت بالاتری می باشد و طی تنش فعالیت خود را افزایش می دهد.

    توصیه کاربردی/صنعتی

     این پژوهش نشان داد که گیاه رزماری به دلیل وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی چون آنزیم های کاتالاز و پراکسیداز می تواند به عنوان یک منبع ارزان و قابل دسترس برای استخراج این ترکیبات باشد و همچنین نتایج این تحقیق با به دست آوردن راندمان بیشتر مواد موثره گیاهی، می تواند کمک بزرگی به صنعت داروسازی نماید.

    کلیدواژگان: رزماری، کاتالاز، پراکسیداز، تنش خشکی، پایداری دمایی
  • فیروزه سقایی*، صادق معتمدی صفحات 179-184
    مقدمه و هدف

    استفاده از داروهای ضد درد و ضد التهاب در طب بالینی ضروری و اجتناب ناپذیر است. از طرفی مصرف روز افزون داروهای شیمیایی، عوارض جانبی متعددی را به همراه دارد که اغلب خطرناک بوده و لذا استفاده از گیاهان دارویی با عوارض جانبی احتمالی کمتر، به عنوان تسکین درد و التهاب از اهمیت بالایی برخوردار است. گیاه مرزه بختیاری با داشتن ترکیبات تیمول، پاراسایمن، منتون و کارواکرول احتمالا می تواند درد را تسکین و التهاب را کاهش دهد.

    روش تحقیق

    از 75 سر موش سوری نر (با وزن 30 - 20 گرم) در 15 گروه آزمایشی استفاده شد. روش کار شامل آزمون رایزینگ و فرمالین برای بررسی اثرات ضد درد و آزمون گزیلن برای بررسی اثر ضد التهاب بود. عصاره گیاه در دوزهای 400 و 600 و 800 میلی گرم بر کیلوگرم وزن موش، مرفین (10میلی گرم بر کیلوگرم) در آزمون درد و دگزامتازون (10 میلی گرم بر کیلوگرم) در آزمون التهاب به عنوان کنترل مثبت استفاده شدند.

    نتایج و بحث

    عصاره الکلی گیاه مرزه بختیاری در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری سبب کاهش درد گردید ولی اثر ضد التهاب این دارو با آزمون گزیلن اثبات نشد که نیاز به بررسی بیشتر از طریق آزمونهای دیگر دارد.

    توصیه کاربردی/صنعتی

     با توجه به نتایج، اثر ضد درد عصاره با مرفین قابل مقایسه بوده است، لذا به نظر می رسد با تحقیقات بیشتر در آینده بتوان از این گیاه در تسکین درد بهره برد.

    کلیدواژگان: مرزه بختیاری، ضد التهاب، ضد درد، آزمون رایزینگ، آزمون فرمالین
  • مسلم سعادت پور *، حسین بارانی، احمد عابدی سروستانی، محمد رحیم فروزه صفحات 185-193
    مقدمه وهدف

    امروزه گیاهان دارویی با توجه به جایگاه ویژهای که در بهداشت و سلامت جامعه دارند همواره مورد توجه مراکز علمی و تحقیقاتی هستند. طب سنتی و اتنوبوتانی دو موضوع مورد توجه در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران هستند که با به دست آوردن اطلاعات از افراد بومی یک منطقه به دست میآید. سرزمین ایران با سابقه دیرین تاریخی، فرهنگی و تنوع جغرافیایی میتواند خاستگاه مناسبی برای چنین مطالعاتی باشد. مطالعه حاضر در جهت جمع آوری، شناسایی و بررسی اتنوبوتانی گیاهان دارویی منطقه سجاسرود و کاربرد سنتی آنها صورت پذیرفته است.

    روش تحقیق

    در این مطالعه که یک پژوهش کیفی در مقوله اتنوبوتانی است، از تکنیک های کیفی گردآوری اطلاعات مانند مصاحبه بدون ساختار و مشاهده مشارکتی استفاده شد و اطلاعاتی مانند زمان جمع آوری، پراکنش اکولوژیکی، نام محلی، خواص درمانی، نحوه مصرف و اندام دارویی مورد استفاده برای گیاهان منطقه ثبت شد.

    نتایج و بحث

    در مجموع تعداد 52 گونه دارویی متعلق به 22 خانواده در منطقه شناسایی شد. بیشترین تعداد گونه مربوط به خانواده نعناعیان(Lamiaceae) با 11 گونه و خانواده کاسنی (Asteraceae)با 7 گونه می باشند. بیشترین کاربرد محلی نیز برای درمان بیماری های گوارشی گزارش شد.

    توصیه کاربردی/صنعتی

    به نظر می رسد که مطالعات اتنوبوتانی گیاهان برای دستیابی به گیاه درمانی منطقی ضروری بوده و ایران ظرفیت مناسبی برای توسعه این عرصه در پزشکی دارد. همچنین به دلیل وجود محدودیت در منابع داخلی، توسعه طرحهای اشتغال زایی بر مبنای کشت و توسعه گیاهان دارویی سازگار با شرایط اکولوژیکی منطقه، می تواند راهکار مناسبی برای حفظ منابع موجود باشد.

    کلیدواژگان: اتنوبوتانی، گیاهان دارویی، طب سنتی، سجاسرود
  • الهه نصوحیان، جواد کرامت *، محمد گلی صفحات 197-202
    مقدمه و هدف

    ترکیبات طبیعی قادر به افزایش عمر نگهداری مواد غذایی از طریق بازدارندگی رشد میکروارگانیسم های پاتوژن و فاسدکننده مواد غذایی و نیز حفاظت مواد غذایی از آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو می باشند. هدف از این مطالعه بررسی اثر عصاره های الکلی شنگ و کاکوتی (در غلظت 500 ، 1000 و 1500 پی پی ام) بر خصوصیات فیزیکی شیمیایی و کیفیت ماندگاری ماست قالبی می باشد.

    روش تحقیق

    عصاره استریل شده از گیاهان فوق الذکر در غلظت های 500 ، 1000و 1500 پی پی ام در شرایط کاملا استریل به فرمولاسیون ماست اضافه گردید. شیر تلقیح شده پس از دربندی در دمای 45 درجه سانتی گراد تا رسیدن به pH 4/4تقریبا به مدت 3 ساعت، گرمخانه گذاری شد. پس از رسیدن به pH مورد نظر، ماست ها تا دمای 6 درجه سانتی گراد سرد شده و سپس در همین دما نیز به منظور گذراندن دوره ثانویه اسیدی شدن و تولید ترکیبات آروماتیک نگه داری شدند. سپس خصوصیات فیزیکی شیمیایی و میکروبی ماست طی 20 روز نگهداری و در روزهای صفر، 5، 10، 15 و 20 مورد بررسی قرار گرفت.

    نتایج و بحث

    افزودن عصاره شنگ باعث کنترل اسیدیته در ماست و جلوگیری و پوشاندن ترش شدن ماست در طول زمان می شود. مشخص شد که بهترین غلظت عصاره شنگ برای کنترل اسیدیته در ماست و جلوگیری از ترش شدن آن در طول زمان، غلظت 1500 پی پی ام می باشد. افزودن هر دو عصاره تاثیر منفی بر ویسکوزیته ماست نداشته و در مورد شنگ غلظت 1500 پی پی ام و کاکوتی با غلظت 500 پی پی ام تاثیر بیشتری در افزایش ویسکوزیته در طول زمان نگهداری نشان دادند. همچنین افزودن هر دوعصاره شنگ و کاکوتی با غلظت 1500 پی پی ام باعث افزایش ماندگاری ماست، از طریق کاهش رشد کپک ها و مخمرها شد.

    توصیه کاربردی/ صنعتی

    با افزودن عصاره الکلی گیاهان دارویی شنگ و کاکوتی به ماست قالبی می توان محصولی با عمر ماندگاری بالاتر و تاریخ مصرف بیش از 20 روز تولید نمود.

    کلیدواژگان: عصاره شنگ، عصاره کاکوتی، ماست، خصوصیات فیزیکی- شیمیایی
|
  • Gholamreza Espareh, Fatemeh Nejati *, Maryam Jafari Pages 133-139
    Background and aim

    Extraction of natural antioxidant compounds has recently attracted the attention of researchers. Almond is one of the native products of  Iran, which annually during the process of production , large volumes of waste is achieved. The aim of this study is investigating the impact of two parameters (time and ethanol percentage) on the extraction of phenol and antioxidant compounds from almond shell optimization of these parameters using the RSM method. In this study, extraction process was assisted by ultrasound.

    Experimental

    The fine powder was prepared from dried almond green shell. The powder was mixed with water- ethanol solvent in the ratio of 1:20 and exposed to ultrasound for a sufficient time at 35 °C. The tow variables of this study, eg the ethanol concentration (%) and time of extraction (each in 3 levels), were determined by the Design Expert software, and totally 13 experiments were performed for extraction. Afterwards, the concentration of phenolic compounds and antioxidant activity were analysed by Folin-Ciocalteu and DPPH methods, respectively.

    Results and discussion

    According to the results of the optimization, the optimal condition for extraction of maximum antioxidant compounds determined as 35.74 min, using a solvent contains 43.69 % of ethanol. In this condition, the antioxidant activity and concentration of phenolic compounds were 47.19 % and 0.917 (mg/mol) respectively. These results were confirmed by experimental analysis and it was shown that the model could well predict efficiency at the optimal point.

    Industrial and practical recommendations

     This study showed that the green shell of almonds can be as a cheap and accessible source for extracting the compounds or antioxidant activities. Furthermore, we showed that the ultrasonic-assisted extraction is an efficient and quick method for extraction of antioxidant compounds.

    Keywords: Almond sell, Antioxidant compounds, Phenolic compounds, Agricultural waste
  • Mehran Mohammadpour *, Bohlool Abaszadeh, Mohammad Azadbakht, Javad Minooei Moghadam Pages 141-148
    Background and aim

    The genus Satureja L. (Lamiaceae) includes 12 species of annual and perennial herbaceous plant in Iran. Satureja species have economic and medicinal importance because of their high essential oil content. In addition, they are used as culinary herbs and in the food, perfume and cosmetic industries. The aim of this study was to investigate the effect of sowing date and plant density on the quantity and quality yields of Satureja hortensis L. essential oils in Sari climatic condition.

    Experimental

    A field experiment was conducted in Sari Agricultural Sciences and Natural Resources university by using of split-plot design in the base of randomized complete blocks with three replications in 2010. Main factors were three sowing dates (11 April, 22 April and 3 May) and sub factors were three plant density (15*35, 25*35 and 35*35cm). The plants were investigated in full flowering stage. Aerial parts of the plant were subjected to Hydro-distillation for 3 h using a Clevenger-type apparatus to produce essential oil. Chemical compositions of the essential oils were analyzed by gas chromatography-mass spectrometry (GC-MS).

    Results and discussion

    Sowing date had significant effect on essential oils content and dry shoot yield. The result of mean comparison showed that first sowing date had highest essential oils content (2.15) and delay in sowing time increased dry shoot yield significantly(p<0.05). The dry shoot yield (3023.1 and 2663.9 kg/h) at third and second sowing times was the highest. Plant density and interaction of sowing date and plant density had no significant effect on dry shoot yield and essential oils content. The results indicated that the essential oil yield and main essential oil components (carvacrol, γ-terpinene, ρ-cymene, α-terpinene and camphene) were not affected by sowing date and plant density.

    Industrial and practical recommendations

    Dry shoot yield, essential oil and main constituents of the essential oils of Satureja hortensis L. can be increased with good management and choose of suitable solutions.

    Keywords: Satureja hortensis L, Sowing date, Plant density, essential oil, Carvacrol, ?-terpinene
  • Ali Vahid Dastjerdi, Mohsen Jafarian Dehkordi *, Saam Torkan Pages 149-157
    Background and Aim

    Since prior to any research on the drugs, it should be aware of its allergic dose, and considering the importance of hematological system, which reveals the changes in the body, in this study, we decided to investigate the hematologic effects of sumac plant and compare it with a chemical agent (levamisole). Therefore, in future studies, it will be used with confidence of its valuable properties especially antibacterial effects and may be replaced with some drugs, including levamisole.

    Experimental

    In this study, 8 native breed dogs were tested for ten days. They were divided into four groups of two, which included the control group, the group receiving levamisole, the group receiving the sumac at a dose of 10 mg/kg, and the group receiving the sumac at a dose of 5 mg/kg. After the end of the period of sumac and levamisol powder administration, blood samples were taken and then the related tests were carried out.

    Results and Discussion

    Given that in most allergies and poisoning, there is an increase in eosinophils and basophils, as well as red blood cell lysis, and also decrease in hematocrit can be observed, and because no studies have been conducted so far on allergic factors such as eosinophils and basophils, there was no significant difference between treatment and control group (p>0.05) in the dose of sumac used in this study. So the lack of allergy to this plant is assured.

    Industrial and Practical recommendation

    According to the same hematologic results of sumac plant and levamisole obtained in this study, it is possible to use the valuable properties of the sumac plant, especially the antimicrobial and immune plus effects in future studies, without worrying about allergic reactions and hematologic side effects at the dose specified in this study.

    Keywords: Allergy, Dog, Hematology, Levamisole, Sumac
  • Hamid Reza Mansoriyan, Abdollah Ghasemi Pirbalouti *, Jalil Nourbakhshiyan, Fatemeh Malekpoor Pages 159-168
  • Shiler Shams *, Sarah Khavarinejad, Akram Eidi Pages 169-177
    Background & Aim

    Rosemary (Rosmarinus officinalis L.) includes species that have high drug and nutritional values. Considering the importance of the antioxidant enzyme system as an effective factor in increasing the resistance of plants to different environmental stresses, in this research, some biochemical properties of catalase and peroxidase enzymes of rosemary plants were investigated in three different situations.

    Experimental

    Rosemary plant was kept at home after being prepared from the greenhouse. For live situation, leaves were extracted directly and for carved situations, they were first airborne for 10 days. For dried sample, plant leaves were exposed to air during 10 days at first and then were completely dried for 2 minutes with 100% microwave power. Extraction of all 3 samples was done separately. The catalase (EC 1.11.1.6) and peroxidase (EC 1.11.1.7) enzymes were extracted from the leaves using 0.1 pH phosphate buffer with pH 7.2.

    Results & Discussion

    According to results, the presence of an isoenzyme catalase with pH optimum 7 and three isoenzymes of peroxidase with optimum pH of 5 and 7 was confirmed in this plant by gel electrophoresis of Rosemary extract. In the enzyme peroxidase, the active isoenzymes in pH 5 were more resistant to temperature rising in the live plant compared to active isoenzyme at pH. Also, the catalase enzyme had higher resistance compared to peroxidase and its activity increased during stress.

    Industrial/ Practical recommendation

    This study showed that rosemary plant is an inexpensive and available source for the extraction of antioxidative compounds such as catalase and peroxidase enzymes. Also, this research with the gaining of more effective herbal ingredients can be of great help to the pharmaceutical industry.

    Keywords: Rosemary, Catalase, Peroxidase, Drought stress, Temperature stability
  • Firoozeh Saghaei *, Sadegh Motamedi Pages 179-184
    Background & Aim

    The use of anti-nociceptive and anti-inflammatory drugs in clinical medicine is necessary and unavoidable. Since the use of synthetic drugs is associated with numerous side effects, the application of complementary therapies such as herbal medicine can accompany with less side effects while having anti-inflammatory and analgesic properties. Satureja bachtiarica contains different active compounds such as Thymol, Para syman, Menton and Carvacrol which may be involved in the control of nociception and/or inflammation.

    Experimental

     75 male mice (weighing 30 -20 g) were divided to 15 groups. Analgesic and anti-inflammatory effects of hydroalcoholic Satureja bachtiarica extract at doses of 400, 600, 800 mg/kg were evaluated by writhing, formalin and xylene tests. Morphine (10 mg /kg) and dexamethasone (10 mg/kg) were considered as positive controls in analgesic and anti-inflammatory tests, respectively.

    Results & Discussion

    Different doses of hydroalcoholic extract of Satureja bachtiarica significantly reduced pain in comparison to control groups, however, the anti-inflammatory effect of this drug evaluated by xylene test, has not been established which needs further examination through other tests. 

    Industrial / Practical recommendation

    According to present results, the analgesic effect of Satureja bachtiarica was comparable to morphine. However, it seems that further research is needed in the future to take advantage of this plant in relieving pain.

    Keywords: Satureja bachtiarica, Antinociceptive, Anti-inflammatory, Formalin test, Xylene test
  • Moslem Saadatpour *, Hossein Barani, Ahmad Abedi Sarvestani, Mohamad Rahim Forouzeh Pages 185-193
    Background & Aim

    Nowadays, medicinal plants play a special role in the health and well-being of the community and they are always at the forefront of scientific and research centers. Traditional medicine and ethnobotany are two of the topics of interest in many countries in the world, including Iran which obtain from indigenous people in a region. Iran with a long historical, cultural and geographical diversity can be the origin suitable for such studies. The present study aims to collect, identify and Ethnobutanical study of medicinal plants of Sajasrood area and their traditional uses have been implemented.

    Experimental

    In this study, which is a qualitative research in the field of ethnobotany, qualitative techniques for data collection was used such as an unstructured interview and participatory observation and some information including time of collection, ecological distribution, local name, therapeutic properties, method of use, and medication usage for plants were recorded.

    Results & Discussion

    A total of 52 drug species belonging to 22 families were identified in the region. The highest number of species belongs to the Lamiaceae family with 11 species and the Asteraceae family with 7 species. The highest local application was also reported to gastrointestinal diseases treatment.

    Industrial/ Practical recommendation

    It seems that ethnobotanical studies of plants are essential for herbal therapy and Iran has the potential to develop this field in medicine. Also, due to limitations in domestic resources, development of employment plans based on the cultivation and development of medicinal plants compatible with the ecological conditions of the area can be a good way to maintain resources.

    Keywords: Ethnobotany, Medicinal plants, Traditional medicine, Sajasrood
  • Elaheh Nosouhiyan, Javad Keramat *, Mohammad Goli Pages 197-202
    Background & Aim

    Natural compounds can prolong the shelf life of food by inhibiting the growth of pathogenic and spoilage microorganisms. The purpose of this study was to investigate the effect of Sheng and Ziziphora alcoholic extracts (at concentrations of 500, 1000 and 1500 ppm) on physico chemical properties and microbial quality of yogurt.

    Experimental

    The sterilized extracts of the above plants were added to the yoghurt formulations in concentrations of 500, 1000 and 1500 ppm under sterile conditions. After inoculation, the inoculated milk was incubated at 45 ° C to reach 4 pH for approximately 3 hours. After reaching the desired pH, the yoghurts are cooled to a temperature of 6 ° C and then, at the same temperature were stored in order to undergo a secondary course of acidifying and producing aromatic compounds. After that, the physicochemical and microbial properties of yogurt were evaluated for 20 days on days 0, 5, 10, 15 and 20.

    Results & Discussion

    Results showed thataddition of Sheng extract can control the acidity in yogurt and prevent yogurt from getting sour over time. It was found that the best concentration of Sheng extract for controlling acidity in yogurt and preventing it from being sourded over time was 1500 ppm. Adding both extracts did not have a negative effect on the viscosity of yogurt. In the case of sheng concentration of 1500 and Ziziphora with a concentration of 500 ppm, were more effective on viscosity over storage time. Also, adding both Shang and Ziziphora extracts at a concentration of 1500 ppm increased the shelf life of yogurt by reducing the growth of molds and yeasts.

    Industrial/ Practical recommendation

    With the addition of alcoholic extract of Sheng and Ziziphora herbs to set yogurt, a product with a longer shelf life and expire time of more than 20 days can be produced.

    Keywords: Sheng extract, Ziziphora extract, yoghurt, physicochemical properties