مقایسه اثر عصاره زنجبیل و آسپیرین بر بیان ژن COX-2 در سلول های دودمان سرطان کولون HT-29

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

سرطان کولون پس از سرطان ریه دومین علل مرگ و میرناشی از سرطان درجهان می باشد. عوامل محیطی و ژنتیکی نقش مهمی در بروز این سرطان ایفا می کنند. از عوامل مهم در ایجاد این سرطان التهابات طولانی مدت کولون می باشد. زنجبیل به دلیل داشتن ترکیب 6-جینجرول دارای خاصیت ضد التهابی است که در پیشگیری از سرطان کولون نقش دارد.در سرطان کولون التهاب، از علائم اولیه آن محسوب می شود. در این مطالعه اثر عصاره زنجبیل بر بیان ژن -2 COX در سلول های دودمان سرطان کولون HT-29 بررسی شد.

روش تحقیق

در این مطالعه، سلول های دودمان سرطان کولون 29- HT پس از کشت، در پاساژ سوم تریپسینه شد و تعداد 5000 سلول در چاهک های پلیت 96 خانه کشت داده شد .سپس سلول ها با عصاره زنجبیل در 4 غلظت10، 20، 30 و40میلی گرم برمیلی لیتر تیمار داده و پلیت ها به مدت 24، 48و 72 ساعت در دمای 37 درجه سانتی گراد، 5 درصد CO2 انکوبه گردید. به منظور بررسی تاثیر عصاره زنجبیل بر سلول ها،تست MTT انجامو دانسیته نوری پلیت ها توسط دستگاه الایزا در طول موج 570 نانومتر قرائت شد. RNA توتال سلولی استخراج و توسط روش RT-PCR بیان ژنCOX-2 بررسی گردید.

نتایج و بحث

 عصاره زنجبیل با غلظت 20 میلی گرم برمیلی لیتر بیشترین IC50 را نشان داد. بیان ژن COX-2 با روش RT-PCR نشان داد، عصاره زنجبیل با غلظت 20 میلی گرم بر میلی لیتر موجب کاهش بیان ژن COX-2 در مقایسه با داروی آسپرین به عنوان یک داروی ضد التهاب درسلول های دودمانHT-29 سرطان کولون می شود.باتوجه به اهمیت کاهش التهاب در بیماران مبتلا به سرطان کولون یافته ها نشان داد که استفاده از عصاره زنجبیل می تواند نقش مهمی در کاهش التهاب و کاهش بیان ژن COX-2 که نقش مهمی در سنتز پروستاگلاندین ها و ایجاد التهاب دارد داشته باشد.

توصیه کاربردی/صنعتی

در این بررسی نقش عصاره زنجبیل و آسپیرین که از داروهای ضد التهاب موثر است قابل مقایسه بوده است.لذا به نظرمی رسدباتحقیقات بیشتر در آینده،بتوان از آن به عنوان یک راهکار جدید درمانی بهره برد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
163 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p1973718 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!