فهرست مطالب

Journal of Medicinal Herbs
Volume:7 Issue: 3, Autumn 2016

  • تاریخ انتشار: 1395/07/10
  • تعداد عناوین: 10
|
  • عباس زارع زاده *، مهدی میرزا، ابراهیم شریفی عاشورآبادی، علی میرحسینی، محمدرضا عرب زاده صفحات 133-139
    مقدمه و هدف

    آویشن گیاهی است بوته ای، دایمی و معطر که در بعضی از مناطق ایران به صورت خودرو رویش دارد. این تحقیق به منظور تعیین و معرفی اکسشن های برتر آویشن قره باغی(Thymus fedtschenkoi) کشت شده از لحاظ کمیت و کیفیت اسانس اجرا شد.

    روش تحقیق

     این تحقیق در ایستگاه تحقیقات گیاهان دارویی استان یزد با مختصات طول جغرافیایی 49 31 ، 53 شمالی و عرض 54 15 27 شرقی به ارتفاع 1209 متر از سطح دریا در منطقه گردفرامرز شهر شاهدیه یزد به اجرا در آمد. بذور 5 اکسشن آویشن قره باغی جمع آوری شده از استان های آذربایجان غربی، سمنان و زنجان در سال 1389 در جی فی پات کشت گردید. در سال دوم از سرشاخه های گیاه هنگام 50 درصد گلدهی برداشت شده و پس از خشک کردن در سایه به روش تقطیر با آب اسانس گیری انجام شد. پس از تعیین راندمان اسانس نسبت به وزن خشک، بوسیله کروماتوگرافی گازی و کرومانوگرافی گازی متصل به طیف سنجی جرمی تجزیه و شناسایی اسانس ها صورت گرفت.

    نتایج و بحث

    از نظر بازده اسانس بیشترین درصد اسانس در زمان گلدهی گیاه مربوط به اکسشن TF3 با منشاء استان سمنان (2/4%) و کمترین میزان آن مربوط به اکسشن TF5 با منشاء استان آذربایجان غربی (8/0%) بود. بیشترین میزان تولید اسانس در هکتار مریوط به اکسشنTF3 با (kg/ha8/32) و کمترین میزان به اکسشنTF5 با kg/ha)3) تعلق داشت. حداکثر میزان ترکیبات عمده اسانس تیمول، پارا-سیمن، کارواکرول، بورنئول، ترپینئول، گاما-ترپینن، 1و8 سینئول، ای- کاریوفیلن و لینالول به ترتیب مربوط به اکسشن های TF1(1/70%)، TF5(2/20%)، TF4(1/18%)،)TF44/10%)، TF3(5/4%)، TF5(1/4%)،)TF46/3%)، TF33/3%)، TF5 (1/3%) بود. با در نظر گرفتن بازده اسانس، میزان تولید و ترکیب متشکله اسانس اکسشن TF3با منشاء استان آذربایجان غربی با 2/4 درصد اسانس و میزان تولید 8/32 کیلوگرم اسانس در هر هکتار و 33/66 درصد تیمول به عنوان اکسشن برتر در بین اکسشن های کشت شده معرفی می گردد.

    توصیه کاربردی/ صنعتی

    با توجه به اینکه اکسشن TF3 دارای عملکرد، بازده اسانس و درصد تیمول بالا می باشد جهت کشت و ترویج در مناطق آب و هوایی مشابه توصیه می گردد.

    کلیدواژگان: آویشن قره باغی، اسانس، تیمول، کارواکرول، یزد
  • الهه امانی *، امیرپویا قندهاری یزدی، لیلا صداقت بروجنی صفحات 141-162
    مقدمه و هدف

    بسته بندی فعال یکی از نوآوری های صنعت بسته بندی مواد غذایی بوده که پاسخی برای نیاز های متغیر مصرف کنندگان و بازار می باشد. در این تکنیک از موادی مانند جاذب اکسیژن، رطوبت، دی کسید کربن، اتیلن و ترکیبات طعم دهنده و ترکیبات آزاد کننده دی اکسید کربن، آنتی میکروبی، آنتی اکسیدانی و ترکیبات معطر استفاده می شود. در دهه اخیر توجه زیادی به کاربرد ترکیبات ضد میکروبی برای بسته بندی مواد غذایی و سطوح در تماس با مواد غذایی شده است، اسانس های گیاهی یکی از ترکیبات موثر دراین زمینه می باشند. در این مقاله به بررسی انواع اسانس های گیاهی، اجزاء اصلی، خصوصیات ضد میکروبی، اثر جهش زایی و ضد جهش این ترکیبات، کاربردشان در بسته بندی مواد غذایی و تاثیر آن ها بر خصوصیات فیزیکوشیمیایی ماده بسته بندی و ماده غذایی بسته بندی پرداخته شده است.

    نتایج و بحث

     اسانس ها و ترکیبات آن ها مانند لینالول، تیمول، سینامالدئید، وانیلین، کارواکرول و بسیاری از ترکیبات دیگر برای استفاده در صنعت غذا و افزایش عمر نگهداری مواد فساد پذیر به دلیل خواصی مانند فعالیت ضد میکروبی، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی قابل قبول می باشند. در حال حاضر تحقیقات زیادی نشان داده اند که اکثر این ترکیبات برای سلامت انسان مضر نمی باشند، مقبولیت قابل توجهی در صنعت و بین مصرف کنندگان پیدا کرده اند.

    توصیه کاربردی/ صنعتی

    بسته بندی ضد میکروبی یک نوع بسته بندی فعال است که بر زمان نگهداری، سلامت و ایمنی غذا موثر می باشد. مواد مختلفی از جمله اسانس های گیاهی در این نوع بسته بندی قابل استفاده هستند که باعث افزایش عمر نگهداری و کیفیت محصول می شوند، با این حال ایمنی این ترکیبات قبل از استفاده در صنعت باید مشخص شده باشد.

    کلیدواژگان: اسانس، آنتی اکسیدانی، بسته بندی فعال، جهش زایی، ضد میکروبی
  • آرزو حقیقی، نوشا ضیا جهرمی* صفحات 163-168
    مقدمه و هدف

    سرطان کولون پس از سرطان ریه دومین علل مرگ و میرناشی از سرطان درجهان می باشد. عوامل محیطی و ژنتیکی نقش مهمی در بروز این سرطان ایفا می کنند. از عوامل مهم در ایجاد این سرطان التهابات طولانی مدت کولون می باشد. زنجبیل به دلیل داشتن ترکیب 6-جینجرول دارای خاصیت ضد التهابی است که در پیشگیری از سرطان کولون نقش دارد.در سرطان کولون التهاب، از علائم اولیه آن محسوب می شود. در این مطالعه اثر عصاره زنجبیل بر بیان ژن -2 COX در سلول های دودمان سرطان کولون HT-29 بررسی شد.

    روش تحقیق

    در این مطالعه، سلول های دودمان سرطان کولون 29- HT پس از کشت، در پاساژ سوم تریپسینه شد و تعداد 5000 سلول در چاهک های پلیت 96 خانه کشت داده شد .سپس سلول ها با عصاره زنجبیل در 4 غلظت10، 20، 30 و40میلی گرم برمیلی لیتر تیمار داده و پلیت ها به مدت 24، 48و 72 ساعت در دمای 37 درجه سانتی گراد، 5 درصد CO2 انکوبه گردید. به منظور بررسی تاثیر عصاره زنجبیل بر سلول ها،تست MTT انجامو دانسیته نوری پلیت ها توسط دستگاه الایزا در طول موج 570 نانومتر قرائت شد. RNA توتال سلولی استخراج و توسط روش RT-PCR بیان ژنCOX-2 بررسی گردید.

    نتایج و بحث

     عصاره زنجبیل با غلظت 20 میلی گرم برمیلی لیتر بیشترین IC50 را نشان داد. بیان ژن COX-2 با روش RT-PCR نشان داد، عصاره زنجبیل با غلظت 20 میلی گرم بر میلی لیتر موجب کاهش بیان ژن COX-2 در مقایسه با داروی آسپرین به عنوان یک داروی ضد التهاب درسلول های دودمانHT-29 سرطان کولون می شود.باتوجه به اهمیت کاهش التهاب در بیماران مبتلا به سرطان کولون یافته ها نشان داد که استفاده از عصاره زنجبیل می تواند نقش مهمی در کاهش التهاب و کاهش بیان ژن COX-2 که نقش مهمی در سنتز پروستاگلاندین ها و ایجاد التهاب دارد داشته باشد.

    توصیه کاربردی/صنعتی

    در این بررسی نقش عصاره زنجبیل و آسپیرین که از داروهای ضد التهاب موثر است قابل مقایسه بوده است.لذا به نظرمی رسدباتحقیقات بیشتر در آینده،بتوان از آن به عنوان یک راهکار جدید درمانی بهره برد.

    کلیدواژگان: HT-29، زنجبیل، سرطان کولون، COX-2، آسپیرین
  • آلاله نیکویی، محمد حجت الاسلامی *، جواد کرامت، حسین کیانی صفحات 169-176
    مقدمه و هدف

    با توجه به افزایش بیماری هایی از جمله دیابت و چاقی امروزه استفاده از جایگزین های ساکارز برای تولید محصولات کم کالری و بدون قند مورد توجه پژوهشگران و صنعتگران قرار گرفته است. در این میان استویوزید با شیرینی 300 برابر نسبت به ساکارز با توجه به طبیعی بودن آن دارای جایگاه ویژه ای می باشد. هدف از اینپژوهش بهینه سازی شرایط استخراج استویوزید از برگ های گیاه استویا (میزان حلال، دما و زمان) و بررسی اقلیم های متفاوت بر روی میزان غلظت استویوزید می باشد.

    روش تحقیق

    در ابتدا بهینه سازی استخراج استویوزید (میزان حلال، دما و زمان) صورت گرفته سپس نتایج بر روی گیاهان پرورش یافته در سه ناحیه با اقلیم متفاوت (اصفهان: معتدل و کوهستانی، شهرکرد: سرد و کوهستانی و شیراز: گرم و کوهستانی) اعمال شد و در نهایت میزان غلظت استویوزید با استفاده از کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا مورد بررسی قرار گرفت.

    نتایج و بحث

    با توجه به نتایج به دست آمده بهترین شرایط استخراج در مدت زمان 120 دقیقه، دمای 50 درجه سانتی گراد و حجم 160 میلی لیتر از حلال (اتانول) می باشد؛ درادامهبااعمالایننتایجبررویگیاهانرشددادهشدهدرسه شهراصفهان،شیرازوشهرکردنتایج بدست آمده نشان داد که شرایط اقلیمی می تواند تاثیرگذار بر روی محصول باشد به طوری که در این میان گیاهان پرورش یافته در اصفهان بیشترین سطح و راندمان تولید تن در هکتار و در مقابل از بیشترین ناخالصی برخوردار می باشد در حالیکه گیاهان پرورش یافته در شیراز دارای کمترین راندمان تولید تن در هکتار و دارای خلوص بالا می باشند.

    توصیه کاربردی/صنعتی

    با توجه به بالا رفتن مصرف شیرین کننده ی استویوزید و همچنین قیمت بالای شیرین کننده ی فوق، کشت و پرورش آن در کشور امری مهم محسوب می شود. نتایج این تحقیق نشان دهنده ی تحقق کشت این گیاه در کشور و استخراج شیرین کننده ی استویوزید با استفاده از حلال می باشد؛ با این حال انجام پژوهش های بیشتر بر روی روش های استخراج دیگر نیز امری ضروری و مهم می باشد.

    کلیدواژگان: استویوزید، استخراج، کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا، شرایط اقلیمی
  • فرشته شهرام فر، لیلا روحی *، خدیجه روستایی صفحات 177-183
    مقدمه و هدف

    دیابت یکی از شایع ترین بیماری های قرن حاضر است. در این پژوهش تاثیر عصاره هیدروالکلی گیاه آوندول بر رت های دیابتی مورد بررسی قرار گرفت.

    روش تحقیق

    در این مطالعه تجربی، 40 سر رت نژاد ویستار به طور تصادفی به 5 گروه یکسان تقسیم شدند. گروه 1 (کنترل سالم): رت هایی سالم و غیر دیابتی که در شرایط نوری، آب و غذای یکسان با سایر گروه ها نگهداری شدند. گروه 2 (کنترل دیابتی) رت هایی که استرپتوزوتوستین با دوز 6/0 mg/kg به صورت داخل صفاقی دریافت کردند. گروه 3 (گروه دارو) رت هایی دیابتی که روزانه 5/0 سی سی گلی بنکلامید با دوز 6/0 mg/kgوزن بدن را به صورت گاواژ دریافت کردند. گروه 4 و 5 (گروه تیمار 1 و 2) رت هایی که روزانه 5/0 سی سی از عصاره هیدروالکلی برگ گیاه آوندول با دوزهای 200 و 400 mg/kgوزن بدن را به صورت گاواژ دریافت کردند. در پایان تیمار 28 روزه، از قلب همه رت ها خون گرفته شد و سطح گلوکز به روش آنزیمی و کلسترول و تری گلیسیرید با کیت های شرکت پارس آزمون به روش اسپکتروفتومتری تعیین شد.

    نتایج و بحث

    این مطالعه نشان داد که فاکتورهای گلوکز، تری گلیسیرید و کلسترول در نتیجه تیمار با عصاره هیدروالکلی برگ گیاه آوندول (Smyrnium cordifolium Boiss) به طور معنی داری کاهش یافت (P<0.05).

    توصیه کاربردی/صنعتی

    این گیاه با داشتن اثرات هیپوگلیسمیک و هیپولیپیدمیک و به دلیل عوارض جانبی کم تر، در مقایسه با داروهای شیمیایی، در درمان دیابت توصیه می شود.

    کلیدواژگان: استرپتوزوتوسین، برگ گیاه آوندل، رت نژاد ویستار، گلوکز، کلسترول، تری گلیسیرید
  • حسن میرمحمدی، سام ترکان *، محسن جعفریان دهکردی صفحات 185-192
    مقدمه و هدف

    امروزه محققان دریافته اند بسیاری از بیماری های امروزه ناشی از استرس اکسیداتیو سلولی که نتیجه عدم تعادل بین تشکیل و خنثی سازی رادیکال های آزاد بوده و شامل ضعف سیستم ایمنی، سرطان ها ، بیماری های عفونی،پیری بدن و همچنین افزایش بروز یکی از شایع ترین بیماری های غدد و متابولیکی در جهان یعنی بیماری دیابت می شود که از آن با نام ام الامراض یاد می شود چرا که تمام بدن از جمله سیستم گوارش، کلیه، چشم و از همه مهم تر سیستم قلب و عروقرا تحت تاثیر خود قرار می دهد که شایع ترین علت وقوع مرگ و میر در جهان پیشرفته (آرترواسکروزیس) است.

    روش تحقیق

    در این تحقیق از 12 قلاده سگ نژاد بومی به مدت ده روز استفاده شد، سپس به سه گروه چهار تایی تقسیم شدند که شامل گروه کنترل، گروه دریافت کننده سماق به میزان10 گرم و گروه دریافت کننده سماق به میزان 5 گرم به ازای هر کیلوگرم خوراک مصرفی هر قلاده سگ بوده و پس از اتمام دوره تجویز خوارکی پودر سماق اقدام به خونگیری و سپس آزمایشات مربوطه انجام شد.

    نتایج و بحث

     نتایج این تحقیق نشان داد که مصرف پودر خوراکی سماق همراه با غذا در سگ ها به مدت 10 روز باعث کاهش معنی دار در فراسنجه های کلوگز سرم خون، تری گلیسرید و همچنین آنزیم های کبدی آلانین آمینوترانسفراز (ALT) و آسپارتات آمینوترانسفراز(AST) (05/0p <) شد .این در حالی است که سطح کلسترول سرم تحت تاثیر مصرف سماق قرار نگرفت (05/0p >).

    توصیه کاربردی/صنعتی

    با توجه به اینکه نتایج این تحقیق با تحقیقات مشابه هم خوانی دارد می توان به اثرات آنتی دیابتی، آنتی آترواسکروز، آنتی اکسیدانی گیاه سماق پی برد و همچنین از آن به عنوان جایگزین داروهای شیمیایی استفاده کرد.

    کلیدواژگان: بیوشیمی، سرم، سماق، سگ
  • مجید هاشمی، سید محمدعلی جلالی *، فرشید خیری صفحات 193-200
    مقدمه و هدف

    میوه هندوانه ابوجهل تلخ مزه است و در برابر عوامل بیماریزا فعالیت ضد باکتریایی دارد. بررسی اثر استفاده از سطوح مختلف پودر میوه هندوانه ابوجهلبا و بدون مکمل پروبیوتیک پروتکسین بر عملکرد رشد، صفات لاشه و ریخت شناسی روده جوجه های گوشتیهدف از این پژوهش بود.

    روش تحقیق

    240 قطعه جوجه گوشتی یک روزه، به طورکاملا تصادفی در یک آزمایش فاکتوریل4 × 2، (صفر،2/0، 4/0 و 6/0 درصد هندوانه ابوجهل و صفر و 01/0 درصدپروبیوتیک) به هشت تیمار غذایی باسه تکرار تقسیم و به مدت 42 روز تغذیه شدند.مصرفخوراک،افزایشوزن و ضریبتبدیل خوراک پرندگان در خلال آزمایش اندازه گیری شد و در پایان آزمایش اندام های داخلی جوجه ها توزین و ریخت شناسی روده ارزیابی شد.

    نتایج و بحث

    مصرف خوراک پرنده ها در تیمارهای 4/0 و 6/0 درصد هندوانه ابوجهل کاهش، ولی افزایش وزن بهبود معنی دار یافت (05/0>p). استفاده از پروبیوتیک تاثیر معنی دار در افزایش مصرف خوراک و افزایش وزن جوجه ها داشت (05/0>p). ضریب تبدیل خوراک در تیمارهای هندوانه ابوجهل کاهش معنی دار یافت (05/0 p<) اما پروبیوتیک تاثیری بر آن نداشت. پودر هندوانه ابوجهل سبب افزایش معنی دار راندمان لاشه، سینه، ران، کبد و قلب جوجه ها شد. اثرات متقابل هندوانه ابوجهل و مکمل پروبیوتیک نشان داد که افزودن پروبیوتیک به جیره های دارای 4/0 و 6/0 درصد هندوانه ابوجهل سبب افزایش معنی دار راندمان لاشه، سینه و قلب جوجه ها شد(05/0 p<). ارتفاع و عرض پرز، عمق کریپت و ضخامت ماهیچه موکوسی روده جوجه ها با تیمار غذایی 6/0 درصد پودر هندوانه ابوجهل افزایش معنی دار یافت (05/0>p) و مکمل پروبیوتیک ارتفاع پرز و ضخامت ماهیچه موکوسی روده جوجه ها را افزایش داد (05/0>p).

    توصیه کاربردی/صنعتی

    نتایج این تحقیق نشان داد که 4/0درصد پودر میوه هندوانه ابوجهل و پروبیوتیک پروتکسین را می توان به عنوان مکمل های سیمبیوتیک در جیره غذایی جوجه های گوشتی استفاده کرد.

    کلیدواژگان: هندوانه ابوجهل، پروتکسین، جوجه گوشتی
  • حمزه امیری *، مسعود گودرزی صفحات 201-207
    مقدمه و هدف

    گونه های Artemisia که در فارسی با نام درمنه معروف هستند در بیشتر نقاط ایران می رویند و برای درمان بیماری های عفونی مثل مالاریا، هپاتیت و دیگر بیماری های عفونی به کار می روند. از گونه های درمنه بصورت سنتی به عنوان مقوی و ضدانگل استفاده می نمایند. در مناطق غربی ایران Artemisia haussknechtii. در درمان سوء هاضمه و اختلالات گوارشی مورد استفاده قرار می گیرد.

    روش تحقیق

    بخش های هوایی گیاه مورد نظر از منطقه چمشک در جنوب شهرستان خرم آباد واقع در استان لرستان جمع آوری گردید و پس از خشک شدن در سایه جهت اسانس گیری با روش تقطیر با آب(Hydrodistillation) مورداستفاده قرارگرفت. اسانس بدست آمده از این گیاه به وسیله دستگاه های GC-MS و GC آنالیز گردید.

    نتایج و بحث

     نتایج نشان داد که بازده اسانس در مراحل قبل از گلدهی، گلدهی و پس از گلدهی به ترتیب2/1%، 5/2% و 6/1% بود. 33 ترکیب در روغن اسانسی مرحله قبل از گلدهی، 16ترکیب در اسانس مرحله گلدهی و 29 ترکیب در اسانس مرحله پس از گلدهی شناسایی شد. کامفور، 1و8-سینئول و سیس داونون مهمترین ترکیب های اسانس در طی سه مرحله مورد مطالعه است. همچنین بیشترین مقدار کامفور به عنوان مهمترین ترکیب اسانس در در مرحله گلدهی به دست می آید.

    توصیه کاربردی/صنعتی

    کامفور به عنوان مهمترین ترکیب اسانس این گیاه دارای خواصی از جمله محرک، ضد اسپاسم، ضد عفونی کننده، ضد احتقان، داروی بیهوشی، مسکن، ضد االتهاب و آفت کش است.

    کلیدواژگان: Artemisia haussckenechtii، درمنه، کامفور، 1و8-سینئول، سیس-داونون
  • الهه آل ابراهیم دهکردی، عبدالله قاسمی پیربلوطی، محمود رفیعیان کوپایی * صفحات 209-214
    مقدمه و هدف

    موسیر گیاهی متعلق به جنس آلیوم و خانواده آلیاسه می باشد. این گیاه بومی کشور ایران است که به صورت خودرو در نواحی مرتفع و نقاط کوهستانی می روید. با توجه به رویکرد مجدد برای مصرف داروها و فراورده های گیاهی ، استفاده از گیاهان دارویی از اهمیت خاصی در درمان و پیشگیری از بیماری ها برخوردار می باشد. این مطالعه با هدف تعیین خواص فیتوشیمیایی و اثرات ضد باکتریایی این گیاه انجام پذیرفت.

    روش تحقیق

    در این مطالعه،عصاره گیاهان به روش ماسراسیون تهیه و میزان ترکیبات فنولی و فلاونوئیدی با روش فولین سیکالچو و کلریدآلومینیوم تعیین گردید.برای تعیین خاصیت آنتی اکسیدانی از روش DPPH و جهت بررسی اثر ضد باکتریایی از روش براث ماکرودایلوشن استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و رسم نمودارها با نرم افزار Excel صورت گرفت.

    نتایج و بحث

    یافته های این مطالعه نشان داد که بیشترین مقدار ترکیبات فنلی، فلاونولی و فلاونوئیدی در هرگرم عصاره ی خشک به ترتیب با مقدار 5/135، 59/9 و 77/0میلی گرم مربوط به برگ موسیر می باشد. همچنین نتایج اثر ضد میکروبی این تحقیق نشان داد که عصاره ی برگ و پیاز موسیر بر باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس و اسنیتو باکتر بومانی اثر مهارکنندگی و کشندگی قابل قبولی دارند.کمترین غلظت کشندگی بر باکتری استافیلوکوکوس اورئوس در غلظت 64 میکروگرم بر میلی لیتر در عصاره ی الکلی برگ و پیاز موسیر مشاهده شد . همچنین بهترین اثرمهارکنندگی مربوط به عصاره ی برگ موسیر در غلظت 128 میکروگرم

    کلیدواژگان: اثر ضد باکتریایی، Allium hirtifolium، ترکیبات فنولی، عملکرد آنتی اکسیدانی
  • راضیه عبدالهی ارجنکی * صفحات 215-222
    مقدمه و هدف

    بابونه گاوی یا مخلصه (Tanacetum parthenium L.) گیاهی دارویی، علفی، چند‎ساله متعلق به خانواده Asteraceae است که به طور خودرو در برخی از مناطق کشور می‎روید. بابونه گاوی در طب سنتی به عنوان ضد درد، مسکن، پایین آورنده تب، ضد روماتیسم و درمان میگرن کاربرد دارد. مهم ترین ماده موثره این گیاه اسانس آن است. شرایط آب و هوایی نقش عمده‎ای در رشد، نمو، کیفیت و کمیت ماده موثره گیاهان دارویی دارند. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر شرایط آب و هوایی منطقه کشت بر خصوصیات فیتوشیمیایی هشت جمعیت مختلف مخلصه کشت شده در سال 1393در شرایط آب و هوایی شهرکرد بود.

    روش تحقیق

    در این تحقیق بذر گیاه مخلصه از هشت منطقه تهیه گردید. پس از تهیه نشا در گلخانه مرکز پژوهش‎های گیاهان دارویی، دانشگاه آزاد واحد شهرکرد نشاها در اوایل اردیبهشت سال 1393 به زمین اصلی واقع در مزرعه پژوهشی دانشگاه آزاد شهرکرد انتقال داده شدند. قسمت هوایی گیاه در دو زمان پنجاه و صددرصد گلدهی برداشت شد. اسانس‎گیری نمونه‎ها در سه تکرار بوسیله کلونجر با روش تقطیر با آب انجام شد. آنالیز ترکیبات اسانس بوسیله دستگاه GC/MS انجام شد.

    نتایج و بحث

    بیش‎ترین عملکرد اسانس مربوط به جمعیت گیلان‎تالش در مرحله صددرصد گلدهی و کم‎ترین عملکرد اسانس مربوط به جمعیت زیارت در مرحله پنجاه درصد گلدهی بود. نتایج به دست آمده نشان داد مهم‎ترین ترکیبات اسانس در گیاه مخلصه کامفور و بورنیل استات می‎باشد که بیشترین میزان کامفور مربوط به جمعیت شاهرود با 05/49 درصد در مرحله پنجاه درصد گلدهی و بیشترین میزان بورنیل استات مربوط به جمعیت گیلان تالش با 56/13 درصد در مرحله صد درصد گلدهی بود.

    توصیه کاربردی/صنعتی

    با توجه به راندمان اسانس و ترکیبات آن(خصوصا ترکیب کامفور و بورنیل استات) در گونه مخلصه و با توجه به اینکه تولید بیشتر ترکیبات مذکور مربوط به جمعیت شاهرود و گیلان تالش می‎باشد، بنابراین استفاده از جمعیت این دو منطقه جهت کشت و کار در شرایط آب و هوایی شهرکرد توصیه می‎شود.

    کلیدواژگان: مخلصه، اسانس، GC-MS، کامفور، بورنیل استات
|
  • Abas Zarezadeh *, Mehdi Mirza, Ebrahim Sharifi Ashour Abadi, Ali Mirhossaini, Mohammad Reza Arabzadeh Pages 133-139
    Background & Aim

    The genus Thymus belonging to the family of lamiaceae and consist over 215 different species throughout the word. Eighteen species grow naturally in Iran of which four species are endemic.

    Experimental

    This reseach has been carried in medicinal plants research station in Yazd province with the coordinates of longitude and latitude 55 31 49 northly, 27 15 54 east to heigh of 1209 meters above Sea level in the region Gerdefaramarz city of Yazd shahedial. In order to in 2011 year seeds 5 accession of T. fedtschenkoi collected from West Azarbayejan, Semnan and Zanjan provinces, were planted in jifypot. The aeril parts of plants were collected 50% flowering stage and then were dried in shadow and hydro– distilled for obtaining their essential oil. Analysis and identification of chemical composition of the oil were performed by GC and GC/MS.

    Results & Discussion

    The highest amount of oil yield respectively were related to accession TF3 from Semnan (4.2%), and lowest was related to accession TF5 from West Azarbayejan(0.8%). The highest amount of oil production respectively was related to accession TF3 (32/8kg/ha) and lowest was related to TF5 (3kg/ha). Results showed that maximum compositions of essential oil  Thymol, P-cymen, carvacrol, borneol, Terpineol, γ-terpinene, 1,8 cineol, E-caryophyllene and linalool, respectively TF1 (70/1%), TF5 (20/2%), TF4 (18/1%), TF4 (10/4%), TF3(4/5%), TF5 (4/1%), TF4 (3/6%), TF3 (3/3%) and TF5 (3/1%) Generally, with regard to oil yield, oil production and main composition of essential oil accession TF3 with 4/2% and rate of oil production 32/8kg/hectare and 66/3% Thymol was selected as superior accession.

    Recommended applications / industries

    Since the accession TF3 yield, oil yield and thymol is high. for planting in the same climate zones is recommended.

    Keywords: Thymus fedtschenkoi, essential oil, Thymol, Carvacrol, Yazd
  • Elahe Amani *, Amir Pouya Ghandehari Yazdi, Leila Sedaghat Boroujeni Pages 141-162
    Introduction

    Active packaging is one of the innovations in food packaging industry that would be a respons to the changing needs of consumers and markets. In this technique, materials such as adsorbents oxygen, moisture, carbon dioxide, ethylene and carbon dioxide-releasing flavor compounds, antimicrobials, antioxidants and various aromatic compounds are used. In the last decade, great attention are paid to application of antimicrobial compounds for food packaging and food contact surfaces, the plant essential oils are one of the active constituents in this area. In this article, different kinds of plant essential oils, constituents, antimicrobial properties, mutagenicity and anti-mutation effect of these compounds and their use in food packaging and its impact on the physicochemical properties of packaging and food packaging are discussed.

    Results

    Plant essential oils and its compounds such as linalool, thymol, cinnamaldehyde, vanillin, carvacrol, and many other compounds because of their characteristics such as anti-microbial, anti-fungal and anti-oxidant activity are acceptable for using in the food industry and increasing shelf life of corruptible materials. Nowadays, many studies have shown that most of these substances are not harmful to human health; therefore, has found considerable acceptability in industry and among consumers.

    Conclusion

    Antimicrobial packaging is a type of active packaging that is effective on shelf life, health and food safety. Various materials such as plant essential oils are used in this type of packaging which increase the shelf life and product quality. However, the safety of these compounds before using in industry must be determined.

    Keywords: Plant essential oils, antioxidants, Active packaging, Mutagenesis, Anti-microbial
  • Arezoo Haghighi, Noosha Zia Jahromi * Pages 163-168
    Background and aim

    Colon cancer is the third most prevalent cancer in Iran. Prolonged colon inflammation is an important factor, in the development of colon cancer. Ginger has anti-inflammatory properties due to its content of [6]-gingerol and hence can play a role in the prevention of colon cancer. In this research the effects of ginger extract on reducing expression of the Cox-2 gene in HT-29 cells was studied in colon cancer.

    Methodology

    In this laboratory research, HT-29 cells of colon cancer were and the cells were trypsinated at the third passage and 5000 of them were cultured in the wells of 96-well plates. Ginger extract at four concentrations (10, 20, 30, and 40 mg/mL) was added to the wells, and the plates were incubated at 37˚C for 24, 48, and 72 hours in a 5% Co2 atmosphere. To study the effects of ginger extract on the cells, the MTT test was performed and the densities of the plates were read using an ELISA instrument. Total cellular RNA was extracted and expression of the COX-2 gene was investigated using the RT-PCR method.

    Results and Discussion

    The measured IC50 concentration of the ginger extract was 20 mg/ml. Determination of the expression of the COX-2 gene using the RT-PCR method indicated that the ginger extract at 20 mg/ml reduced expression of the COX-2 gene compared to using Aspirin. Therefore, ginger extract could be used as an anti-inflammatory drug against the HT-29 cells of colon cancer.  Reduction of inflammation is important in patients with colon cancer, and results of this research indicated use of ginger extract could play an important role in decreasing inflammation and in reducing the expression of the COX-2 gene, which has a significant role in the synthesis of prostaglandins and in causing inflammation.

    Keywords: HT-29, Ginger, Colon cancer, COX-2, Aspirin
  • Alaleh Nikooie, Mohamad Hojjatoleslamy *, Javad Keramat, Hosein Kiani Pages 169-176
    Background & Aim

    According to the increase in diseases such as diabetes and obesity, using of saccharose alternatives for producing of low-calorie and sugar-free alternatives, are taken into consideration of researchers and industrialists. Among them, steviosidewith the 300 times more sweetness than saccharose has special place, due to is a natural. The aim of this study is optimizing of stevioside extraction conditions from leaves of stevia (the solvent, temperature and time) and evaluation the effect of different climates on the stevioside concentration.

    Experimental

    At first, optimizing extraction of stevioside (the solvent, temperature and time) was done. Then, obtained results on the plants in five regions with different climates (Tehran: dry and semi-dry, Kashan: warm and dryIsfahan: temperate and mountainous, Shahrekord : cold and mountainous Shiraz: warm and mountainous) was applied, and finally concentration steviosidewas investigated using high performance liquid chromatography.

    Results and discussion

    According to the results, the best extraction conditions is at the time of 120 minutes, 50 ° C and 160 ml of solvent (ethanol). After that, by applying the results on the cultured plants in five cities: Tehran, Isfahan and Shiraz, Kashan and Shahrekord, results showed climate conditions have effect on product. So that, among them, the cultured plants in Isfahan have the highest level of production efficiency (tons per hectare); although, have the most impurities.

    Recommended applications/industries

    According to rise in consumtion of stevioside sweetener and increase in price of mentioned sweetener, its cultivation is very important in Iran. The survey results indicate that application of it in country can be achieved by solvent. However, more research on the other extraction methods is necessary and important.

    Keywords: Stevioside, Extraction, High Performance Liquid Chromatography, climatic conditions
  • Fereshteh Shahramfar, Leila Rouhi *, Khadijeh Rostaei Pages 177-183
  • Hassan Mirmohammadi, Saam Torkan *, Mohsen Jafarian Dehkordi Pages 185-192
    Introduction and goal

    Today, the researchers have found that many recent diseases are due to cellular oxidative stress which is caused by the imbalance of the formation and neutralization of free radicals. Including weak immune system, cancers, inflectional diseases, aging body and Diabetes. Diabetes is the most common endocrine disease in the world that is referred to as the mother of the diseases for affecting the whole body such as digestive system, kidneys, eyes and most importantly cardiovascular system (atherosclerosis) which is the main cause of death in the developed world.

    Materials and Method

    In this research 6 local dogs were used for 10 days and divided into 3 groups of 2:the control group, the group receiving 10 mg/kg of Sumac and the group receiving 5 mg/kg of Sumac. At the end of the oral Sumac ingestion, blood samples were taken and the relevant tests were done.

    Results and Discussion

    The results of the present research indicated that adding Sumac powder in dog feed for 10 days, significantly decreased serum glucose, triglyceride and liver enzymes Aspartate aminotransferase (AST), Alanine aminotransferase (ALT) parameters  (p< 0.05). However, there was no significant differences between the cholesterol level of the examined groups during the research specified period of time (p> 0.05).

    Industrial / Practical recommendation

    Considering that the results of the present study are consistent with similar research, anti-diabetic, anti-atherosclerotic and antioxidant effects of Sumac can be concluded. It can also be used as a replacement for chemical drugs.

    Keywords: Biochemistry, Serum, Sumac, Dog
  • Majied Hashemi, Sayed Mohammad Ali Jalali *, Farshid Kheiri Pages 193-200
    Background & aim

    The fruit of Citrullus colocynthis has a bitter taste and antibacterial properties against pathogen factors.The aim of current research was to study the effects of different dietary level of bitter cucumber fruit powderwith and without protexin probiotic supplementation on growth performance, carcass traits and intestinal morphology of broiler chicks.

    Experimental

    Two hundred forty of one-days old of Ross broiler chicks at a 4×2 factorial experiment design (0, 0.2, 0.4 and 0.6%bitter cucumber with 0 and 0.01%protexin) were randomly distributed to eight dietary treatments with three replicates and fed 42 days. Feed intake, body weight gain and feed conversion ratio of birds were measured during the experiment. At the end of experiment the internal organs of chicks were weight and intestinal morphology was evaluated.

    Results

    Feed intake of chicks significantly reduced by 0.4 and 0.6% bitter cucumber fruit treatments and body weight gain of chicks were significantly improved (p<0.05). Feed conversion ratio significantly reduced in bitter cucumber fruit powder treatments (p<0.05) but probiotic supplement didn’t show any effect on this parameter. The bitter cucumber fruit powder significantly increased the yield of carcass, breast meat and heart of chicks. The villus height, width, crypt depth, and thickness of muscle mucosal of intestinal chicks were significantly increased by 0.6% bitter cucumber dietary treatment and probiotic supplement significantly increased villus height and thickness of muscle mucosal of chicks (p<0.05).

    Recommended applications/industries

    The results of this experiment showed that dietary supplementation of bitter cucumber fruit powder at 0.4% with protexin probiotics could be used as a symbiotic supplement in diets of broiler chicks.

    Keywords: Bitter cucumber, Protexin, Chicks
  • Hamzeh Amiri *, Masoud Goodarzi Pages 201-207
    Background & Aim

    Artemisia species with common Persian name of Dermaneh are found all over Iran and are used for treatment in infectious diseases such as malaria, hepatitis and other diseases. Some Artemisia species are used in traditionally as tonic and anti-helmintic in north of Iran. Artemisia haussknechtii is used in dyspepsia and other gastrointestinal disorders by local people in the western part of Iran.

    Experimental

    The plant materials were collected from Chamashk in South of Khoramabad in Lorestan province at three stages including before flowering, full flowering and post flowering stages and subjected to hydrodistillation using a Cleavenger type apparatus for 2 h.

    Results & Discussion

    The results showed that yields of essential oil were 1.2%, 2.5% and 1.6% w/w before flowering, full flowering and fruiting stages, respectively. Thirty three, sixteen and twenty nine compounds were identified in oils before flowering, full flowering and post flowering stages, respectively. Camphor, 1,8-cineol and cis-Davanone  and limonene were the main components of essential oil of different growth stages. Also camphor as the main constituent was obtained from flowering stage

    Recommended applications/industries

    Camphor as the main component of essential oil has shown health benefits as a stimulant, antispasmodic, antiseptic, decongestant, anesthetic, sedative, anti-inflammatory, and insecticide substance.

    Keywords: Artemisia haussckenechtii, Asteracae, camphor, 8-cineol, cis-Davanone
  • Elahe AleebrahimDehkordi, Abdollah GhasemiPirbalouti, Mahmoud RafieianKopaie * Pages 209-214
    Introduction

    Shallot is a plant which belongs to Alium and Albale family , this is a native plant from Iran which is self – grown in high Zones. By regard to further use of medicine and plant’s product , use of herbal plants has on important nole in medical treatment and preventi of diseale. The purpose of this study is the photo chemistry properties and anti – bacterial effects of this plant.

    Method and research

    In this study we prepared plant’s essence by use of maceration method and specify the extent of phenol and compound by use of folin eiocalteu and Aluminium V method . In order to effect , the DPPH method and in onder to investigate anti – bacterial effect , the method has been used . Analysis of data u(a) done by use of SPSS & dnausing the graphs was done by Excel.

    Results and discussion

    The most amount of phenol and compound in each gnam of dried essence is : 13/5, 0/77 , 9/59 . Moneouer , anti – bacterial results showed that of shallot’s leaf and onion has acceptable fatal and disincentive effects on staphylococcus accrues and Ancinetobacter baumanni The lowest fatal concentatti on staphylococcus bacteria has been observed has been observed in 1280micrognam / ml.

    Practicable and industrial advices

    The results show that Allium hartifolium Boiss has anti – oxidant effect and it’s leaf has more phenol compounds in nelatti to the onion and can disincentive the DDPH free ladical . Also shallot’s leaf and onion has anti – bacterial effect and can be use as anti – bacterial compound.

    Keywords: Anti – bacterial effect, Allium hirtifolium, Methol compounds, Anti – oxidant, operate
  • Razieh Abdollahi Arjenki * Pages 215-222
    Background and aim

    Tanacetum parthenium L. is herbaceous perennial medicinal plant belonging to the Asteraceae family. Feverfew is used as an analgesic, housing, fever-lowering, anti-rheumatism and migraines in traditional medicine. The most important active ingredient of the herb is essential oil. Variation on genetic and environmental conditions play a major role in the growth, development, quality and quantity of active ingredients of medicinal plants, so this study was conducted  to evaluate the diversity of phytochemical characteristics of eight different populations of Tanacetum parthenium at 2014 in Shahrekord region, southwestern Iran.

    Material and methods

    In this study, Tanacetum parthenium seeds were collected from eight regions of Iran. After preparing the seedlings in greenhouses at Research Center in Islamic Azad University of Shahrekord, the plantlets were transferred to the field of University in early April 2014. Aerial part of the plants were harvested at two stages (50% and 100%) of flowering. Hydro-distillated essential oils were analyzed by GC and GC/MS.

    Results & Discussion

    The highest essential oil yield was obtained from the Gilan population at 100% flowering and the lowest essential oil yield was obtained from the Ziarat population at 50% flowering. The results showed that the major compounds were camphor and bornyl acetate and the highest percentage of camphor was identified in the Shahrood population with 49.05% at fifty stage of flowering.

    Recommended applications / industries

    According to essential oil yield and composition (especially comphor and bornyl acetate content) results indicated that two populations of Gilan and Shahrood are suitable to cultivate at Shahrekord climate.

    Keywords: Tanacetum parthenium, oil, GC-MS, camphor, bornyl acetate