اثر استفاده از هندوانه ابوجهل و پروبیوتیک بر عملکرد رشد و ریخت شناسی روده جوجه های گوشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

میوه هندوانه ابوجهل تلخ مزه است و در برابر عوامل بیماریزا فعالیت ضد باکتریایی دارد. بررسی اثر استفاده از سطوح مختلف پودر میوه هندوانه ابوجهلبا و بدون مکمل پروبیوتیک پروتکسین بر عملکرد رشد، صفات لاشه و ریخت شناسی روده جوجه های گوشتیهدف از این پژوهش بود.

روش تحقیق

240 قطعه جوجه گوشتی یک روزه، به طورکاملا تصادفی در یک آزمایش فاکتوریل4 × 2، (صفر،2/0، 4/0 و 6/0 درصد هندوانه ابوجهل و صفر و 01/0 درصدپروبیوتیک) به هشت تیمار غذایی باسه تکرار تقسیم و به مدت 42 روز تغذیه شدند.مصرفخوراک،افزایشوزن و ضریبتبدیل خوراک پرندگان در خلال آزمایش اندازه گیری شد و در پایان آزمایش اندام های داخلی جوجه ها توزین و ریخت شناسی روده ارزیابی شد.

نتایج و بحث

مصرف خوراک پرنده ها در تیمارهای 4/0 و 6/0 درصد هندوانه ابوجهل کاهش، ولی افزایش وزن بهبود معنی دار یافت (05/0>p). استفاده از پروبیوتیک تاثیر معنی دار در افزایش مصرف خوراک و افزایش وزن جوجه ها داشت (05/0>p). ضریب تبدیل خوراک در تیمارهای هندوانه ابوجهل کاهش معنی دار یافت (05/0 p<) اما پروبیوتیک تاثیری بر آن نداشت. پودر هندوانه ابوجهل سبب افزایش معنی دار راندمان لاشه، سینه، ران، کبد و قلب جوجه ها شد. اثرات متقابل هندوانه ابوجهل و مکمل پروبیوتیک نشان داد که افزودن پروبیوتیک به جیره های دارای 4/0 و 6/0 درصد هندوانه ابوجهل سبب افزایش معنی دار راندمان لاشه، سینه و قلب جوجه ها شد(05/0 p<). ارتفاع و عرض پرز، عمق کریپت و ضخامت ماهیچه موکوسی روده جوجه ها با تیمار غذایی 6/0 درصد پودر هندوانه ابوجهل افزایش معنی دار یافت (05/0>p) و مکمل پروبیوتیک ارتفاع پرز و ضخامت ماهیچه موکوسی روده جوجه ها را افزایش داد (05/0>p).

توصیه کاربردی/صنعتی

نتایج این تحقیق نشان داد که 4/0درصد پودر میوه هندوانه ابوجهل و پروبیوتیک پروتکسین را می توان به عنوان مکمل های سیمبیوتیک در جیره غذایی جوجه های گوشتی استفاده کرد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
193 تا 200
لینک کوتاه:
magiran.com/p1973722 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!