بررسی فعالیت ضد دیابتی و کاهش دهندگی چربی در Solenostemon monostachyus

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
Solenostemon monostachyus هنوز اهمیت خود را به عنوان یک گیاه دارویی سنتی در درمان برخی از بیماری ها از جمله دیابت ملیتوس در بین مردمان ایبی بیو از دست نداده است. البته بسیاری از این ادعاهای دارویی هنوز نیاز به تایید از نظر علوم دارویی دارند. بنابراین هدف در این تحقیق استفاده از عصاره Solenostemon monostachyus برای کنترل دیابت در یک ارزیابی علمی بوده است.
روش تحقیق
عصاره خام و فراکشنهایS. monostachyus (225-75 میلی گرم در کیلوگرم) برای ارزیابی فعالیت ضد دیابتی در موشهای دیابتی شده با آلوکسان مورد بررسی قرار گرفته و فعالیت ضد دیابتی در مطالعات حاد و بلند مدت ارزیابی شد. از گلی بن کلامید به میزان 10 میلی گرم در کیلوگرم به عنوان نمونه کنترل مثبت استفاده شد. سطح گلوکز خون(BGL) با استفاده از گلوکومتر اندازه گیری شده و سطح لیپیدهای مختلف با استفاده از کیتهای شناسایی Randox تخمین زده شد
. نتایج و بحث
تیمار موشهای دیابتی شده با آلوکسان توسط عصاره/فراکشنهای عصاره باعث کاهش معنی داری (P<0.001) در BGL در مطالعات حاد و بلند مدت شد( دو هفته). فعالیت عصاره و فراکشنها قابل مقایسه با گروه گلی بن کلامید در بلند مدت بود. تیمار با S. monostachyus باعث کاهش قابل توجه در کلسترول کل، تری گلیسریدها، LDL، VLDL و افزایش در HDL در گروه دیابتی تیمار شده شد.
توصیه های کاربردی/ صنعتی
نتایج نشان داد که عصاره S. monostachyus دارای تاثیرات ضد دیابتی و کاهنده چربی بر روی موشهای دیابتی شده باآلوکسان است که می تواند به منظور کنترل دیابت مورد بهره برداری قرار گیرد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
85 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p1973977 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!