پوشیدن سوتین، عامل کم تر شناخته شده مرتبط با سرطان پستان در زنان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف
با توجه به شیوع روزافزون سرطان پستان امروزه مشکل جدی در حوزه سلامت زنان، کنترل و پیشگیری از سرطان پستان است. ازجمله حوزه های اصلی در پیشگیری از این بیماری کنترل عوامل خطرآفرین مرتبط با سبک زندگی است. پوشیدن سوتین نیز یک عادت مرتبط با سبک زندگی است که امروزه بحث های مختلفی را به عنوان یک عامل خطرساز سرطان پستان در زنان برانگیخته است. این مطالعه به منظور بررسی عادات رفتاری پوشیدن سوتین در زنان مبتلا و غیر مبتلا به سرطان پستان انجام گردید.
مواد و روش کار
این مطالعه توصیفی-مقطعی بر روی زنان مبتلا و غیر مبتلا به سرطان پستان انجام شد. روش نمونه گیری به شیوه در دسترس و تعداد نمونه ها 360 نفر بودند. ابزار پژوهش، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و عادات رفتاری پوشیدن سوتین بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی (درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (تی مستقل و کای اسکوئر) با استفاده از نرم افزار آماری spss نسخه 18 تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها
میانگین ساعات پوشیدن سوتین در شبانه روز در گروه مبتلا و غیر مبتلا به سرطان پستان به ترتیب 21/3±2/19 و 19/3±9/17 ساعت و میانگین دفعات پوشیدن سوتین در هنگام خواب در گروه مبتلا و غیر مبتلا به سرطان پستان به ترتیب 16/1±78/5 و 83/0±18/ دفعه در طی هفته بود. ازنظر میزان ساعات پوشیدن سوتین، میانگین دفعات پوشیدن سوتین در هنگام خواب و عادت به پوشیدن سوتین تنگ بین دو گروه اختلاف آماری معنی دار وجود داشت (05/0 >p).
بحث و نتیجه گیری
یافته های مطالعه بیانگر تفاوت در برخی عادات رفتاری پوشیدن سوتین در زنان مبتلا و غیر مبتلا به سرطان پستان است. لذا در مداخلات پیشگیرانه از سرطان پستان، آموزش زنان در جهت آگاهی از عادات رفتاری صحیح پوشیدن سوتین، باید موردتوجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
891 تا 901
لینک کوتاه:
magiran.com/p1974013 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!