ارزیابی ترکیب شیمیایی و اثرات ضد التهابی و ضد دردی اسانس جوانه میخک (Eugenia caryophyllata)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
میخک، با نام علمیEugenia caryophyllataدرختی از خانواده Myrtaceae می باشد که قسمت های متعددی از این گیاه به صورت سنتی در مراقبت های دندانی به عنوان ضد عفونی کننده و نیز ضد درد استفاده می گردد. این مطالعه جهت بررسی ترکیب شیمیایی و نیز فعالیت ضد التهابی و ضد دردی اسانس تخلیص شده از جوانه میخک طرح ریزی گردید.
روش تحقیق
اسانس جوانه میخک توسط روش تقطیر آبی در دستگاه کلونجر استحصال شده و سپس توسطGC-MSمواد موثره آن مورد آنالیز قرار گرفت. فعالیت ضد دردی اسانس میخک توسط مدل درد فرمالینی دهانی- صورتی و نیز مدل غوطه وری دم در آب گرم در موش صحرایی ارزیابی شد. فعالیت ضد التهابی اسانس نیز با استفاده از مدل التهاب گوش ناشی از استعمال گزیلن در موش سوری ارزیابی گردید. اسانس در مقادیر(200 و 100 ، 50 میلی گرم) و کتوپروفن (160 و 80 میلی گرم) فقط موجب مهار مرحله دوم درد اوروفاسیال شدند.
نتایج و بحث
اسانس در مقادیر(200 و 100 ، 50 میلی گرم) و کتوپروفن (160 و 80 میلی گرم) فقط موجب مهار مرحله دوم درد اوروفاسیال شدند. مورفین (5 میلی گرم) بصورت معنادار(p <0.05) موجب کاهش پاسخ های درد در هر دو مرحله درد اوروفاسیال گردید. پیش تزریق نالوکسان نتوانست از اثر ضد دردی اسانس ممانعت به عمل آورد. تزریق هم زمان مقادیر زیر ضد درد اسانس (50 میلی گرم) و کتوپروفن (40 میلی گرم) بصورت معنادار(p <0.05)موجب کاهش رفتار درد فقط در مرحله دوم در مقایسه با گروه کنترل گردید. بعلاوه تجویز اسانس نتوانست موجب افزایش مدت زمان نهفته در تست درد حرارتی گردد. در ضمن اسانس میخک ( 200 و 100 میلی گرم) و کتوپروفن (80 میلی گرم) بصورت معنا دار (p<0.001)موجب کاهش التهاب گوش ناشی از استعمال موضعی گزیلن در موش سوری شدند.
توصیه کاربردی/ صنعتی
این یافته ها نشان دادند که اسانس میخک دارای فعالیت ضد التهابی قوی بوده و بدون اثر ضد دردی در مدل درد حرارتی، می تواند موجب ایجاد بی دردی غیر وابسته به سیستم اپیوئیدی در مرحله التهابی درد فرمالینی دهانی-صورتی گردد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
68 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1974151 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!