اثر مدت و میزان استفاده از پودر سیر بر رشد و میزان تیتر آنتی بادی علیه واکسن نیوکاسل و گامبرو در جوجه های گوشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
به منظور کاهش عوارض جانبی آنتی بیوتیک های سنتتیک محرک رشد، استفاده از گیاهان دارویی به عنوان محرک های بالقوه رشد، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. در این مطالعه تاثیر گیاه سیر که از دیر باز به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده بوده است بر عملکرد رشد و میزان تیتر آنتی بادی علیه واکسن نیوکاسل و گامبرو در جوجه های گوشتی مورد ارزیابی قرار گرفت.
روش تحقیق
به منظور بررسی تاثیر مدت و میزان استفاده از پودر سیر (Allium sativum L.) بر صفات مورد آزمایش در جوجه های گوشتی، آزمایشی با 240 قطعه جوجه گوشتی در قالب طرح کاملا تصادفی به صورت فاکتوریل 4´3 با دو عامل سطح مصرف پودر سیر در جیره (شامل: 0، 0/5، 1 و 3 درصد) و دوره زمانی مصرف (آغازین، پایانی و کل دوره) انجام شد.
نتایج و بحث
مصرف پودر سیر در سطوح 1 و 3 درصد موجب افزایش معنی دار صفت وزن گردید(0/5>p). دوره زمانی مصرف پودر سیر اثر معنی داری بر مصرف خوراک و افزایش وزن نداشت، اما در مجموع تیمارهایی که در دوره پایانی پرورش پودر سیر مصرف شدند، افزایش وزن بیشتری داشتند. پایین ترین ضریب تبدیل غذایی در پایان دوره پرورش مربوط به گروه های تغذیه شده با جیره حاوی 1 درصد پودر سیر بود که تفاوت معنی داری را با تیمارهای مصرف کننده 5/0 درصد پودر و سیر شاهد داشت (0/001>p). نتایج تیتر آنتی بادی نیوکاسل در هیچ یک از مراحل نمونه گیری اختلاف معنی داری را بین تیمارهای آزمایشی نشان نداد. نتایج تیتر آنتی بادی گامبرو در 33 روزگی نشان داد که تیمارهای تغذیه شده با جیره حاوی 1 و 3 درصد پودر سیر دارای بالاترین تیتر آنتی بادی علیه واکسن گامبرو دربین گروه های آزمایشی بوده (0/001>p) و در 42 روزگی نیز، تیتر آنتی بادی پرندگان مورد آزمایش به طور معنی داری در تمام سطوح مصرف پودر سیر، نسبت به شاهد بیشتر بود (0/001>p). دوره های زمانی مصرف پودر سیر هیچ اثر معنی داری بر تیتر آنتی بادی نیوکاسل و گامبرو بین تیمارهای آزمایشی نداشت. به طور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که استفاده از سطوح 1 و 3 درصد پودر سیر در دوره زمانی مصرف، سبب بهبود عملکرد رشد و تیتر آنتی بادی بر علیه واکسن گامبرو در جوجه های گوشتی شده است.
توصیه کاربردی-صنعتی
با توجه به نتایج این تحقیق، پودر سیر به دلیل وجود خواص ضد باکتریایی ترکیب آلیسین و سایر ترکیبات موجود در آن، می تواند تاثیر مثبتی بر عملکرد رشد و سیستم ایمنی جوجه های گوشتی داشته باشد، لذا استفاده از آن به جهت تولید محصول سالم و ارگانیک توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
275 تا 285
لینک کوتاه:
magiran.com/p1974308 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!