واکنش فیتوشیمیایی گیاه زوفا (Hyssopusofficinalis L) به محلول پاشی اسید جاسمونیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
اسید جاسمونیک به عنوان یکی از تنظیم کننده های رشد بر رشد و نمو، تولید متابولیت های ثانویه و هم جنین واکنش به تنش نقش مهمی دارد. در این پژوهش اثر محلول پاشی غلظت های مختلف اسید جاسمونیک روی گونه زوفا (Hyssopusofficinalis L.) مورد بررسی قرار گرفت.
روش تحقیق
آزمایش به صورت گلدانی در سال زراعی 91-90 با تعداد پنج تیمار و سه تکرار در قالب طرح کاملا تصادفی انجام شد. تیمارها شامل آب مقطر (شاهد)، آب مقطر و حلال هورمون (استون)، غلظت های مختلف شامل 50، 100 و 200 میکرومول اسید جاسمونیک بودند. اعمال تیمار در مرحله قبل از گلدهی به صورت محلول پاشی روی گیاه مورد مطالعه انجام شد. نمونه های اندام هوایی با استفاده از دستگاه کلونجر به روش تقطیر با آب اسانس گیری گردید. اسانس به دست آمده جهت شناسایی ترکیبات به دستگاه کروماتوگرافی جرمی متصل به طیف سنج جرمی (GC-MS) تزریق شد.
نتایج و بحث
نتایج نشان داد که مهمترین ترکیبات موثره در اسانس اندام هوایی زوفا شامل سیس -3-پینانون (10 تا 39 درصد)، ترانس-3-پینانون (4 تا 28 درصد) و بتا پینن (27 تا 34 درصد) بودند. غلظت های مختلف اسید جاسمونیک بر میزان ترکیبات اصلی زوفا اثرات معنی داری داشتند؛ به طوری که غلظت های مختلف به کار رفته سبب کاهش یا افزایش تعدادی از ترکیبات ثانویه شدند. اختلاف معنی داری بین مقدار ترکیبات ثانویه مهم با کاربرد غلظت 200 میکرومول جاسمونیک اسید در مقایسه با سایر تیمارهای مورد مطالعه مشاهده شد.
توصیه کاربردی/ صنعتی
در زراعت متابولیک اگر تولید یک متابولیت یا متابولیت های خاص مورد هدف باشند باید با مدیریت های مهم زراعی و فرآوری آن (روش های خشک کردن، اسانس گیری و غیره) به این هدف مهم یعنی افزایش میزان اسانس در قدم اول و میزان متابولیت (ها) در گام دوم دست یافت. با توجه به نتایج این مطالعه برخی متابولیت های ثانویه به خصوص ترکیبات فنولی مهم در اسانس آویشن دنایی به محلول پاشی اسید جاسمونیک تا حدودی واکنش نشان دادند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
7 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1974453 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!