ارزیابی ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی در کارمندان بانک ملت شهرستان یزد با استفاده از دو روش RULA و OCRA و مقایسه نتایج آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
شکایت از اختلالات اسکلتی عضلانی به طور ویژه در بانکداران با عوامل مختلف خطر از جمله ویژگی های شخصی، شرایط کار، حرکات تکراری و ایستگاه کار مشخص گردیده که طبق بررسی ها، بیش از 60٪ از کارکنان بانک را به طور مستقیم یا غیر مستقیم در نواحی مختلف بدن درگیر کرده است. از سویی استرس ناشی از کار می تواند به طیف وسیعی از عوارض جانبی فیزیکی و اختلالات روانی از جمله افسردگی و اضطراب منجر شود. کارمندان بانک به علت نیازمندی های فیزیکی و ذهنی کار، در معرض مشکلات اسکلتی- عضلانی می باشند. از اینرو این مطالعه با هدف بررسی همبستگی نتایج دو روش RULA و OCRA در ارزیابی ریسک فاکتورهای اختلالات اسکلتی عضلانی مرتبط با کار درکارمندان بانک ملت شهرستان یزد انجام شده است.
روش بررسی
دراین مطالعه توصیفی تحلیلی که در سال 1391 انجام شد، ارزیابی وضعیت بدنی 80 نفر از کارمندان بانک ملت شهرستان یزد به صورت تصادفی، با دو روش RULA و OCRA مورد بررسی قرار گرفت. سپس داده های موجود با استفاده از نرم افزار SPSS16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
با توجه به نتایج به دست آمده، میانگین نمره RULA و OCRA به ترتیب برابر با 14/1 ± 13/4 و 088/0 ± 30/0 می باشد.. آزمون آماری T-test تفاوت معنی داری را بین دو روش ارزیابی RULA و OCRA نشان می دهد (P <0/05). همچنین نمره RULA در سه گروه سنی با هم تفاوت معنی داری ندارد، این حالت در مورد نمره OCRA نیز صدق می کند (P >0.05)
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد، میان دو روش ارزیابی همبستگی خطی برقرار نمی باشد (p > 0/05). علاوه بر این نتیجه آزمون روایی( Reliability Analysis) با005/0 =α ، بیانگر عدم وجود همخوانی میان دو روش می باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
212 تا 219
لینک کوتاه:
magiran.com/p1977651 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!