بررسی عوامل موثر بر تغذیه انحصاری با شیر مادر براساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر قم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
تغذیه انصاری با شیر مادر به عنوان یک سیاست برای افزایش بقای کودکان و کاهش میزان بیماری های کودکان در سراسر دنیا مورد توصیه سازمان جهانی بهداشت است. اما بر اساس بررسی های انجام شده میزان تغذیه انحصاری با شیر مادر در ایران از 23 تا 47 درصد متغیر است و از طرفی در بین تحقیقات انجام شده کمتر مطالعه ای از یک چهارچوب نظری مناسب جهت تداوم رفتار تغذیه انحصاری با شیر مادر استفاده کرده است. از این رو این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر بر تغذیه انحصاری با شیر مادر بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده در مادران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی قم انجام گرفت.

روش اجرا
این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی مقطعی بود که در سال 1394 روی 373 نفر از خانم های مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر قم که دارای کودک زیر6 ماه بودند و به طریق نمونه گیری چند مرحله ای وارد مطالعه شدند انجام پذیرفت. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه مربوط به تغذیه انحصاری با شیر مادر مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده استفاده گردید. داده ها از طریق نرم افزار آماری SPSS V.20 و با استفاده از آزمون های تی مستقل، ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها
4/72% از مادران، کودکان خود را انحصارا با شیر مادر تغدیه می کردند. همچنین رابطه معنی داری بین تحصیلات پدر و شغل پدر با رفتار تغذیه انحصاری با شیر مادر یافت شد (05/0p<). به علاوه، بین هنجارهای انتزاعی (13/0- r= ،007/0p=) و قصد  (39/0- r= ،001/0p=) با رفتار تغذیه انحصاری با شیر مادر رابطه منفی و معنی داری مشاهده گردید.

نتیجه گیری
با توجه به اهمیت تغذیه انصاری با شیر مادر و نقش آن در سلامت کودکان، اصلاح نگرش مادران در دوران بارداری و پس از زایمان و تقویت هنجارهای حمایت کننده از آنان در جهت شروع و تداوم تغذیه انحصاری با شیر مادر در افزایش رفتار تغذیه انحصاری کودک با شیر مادر  تاثیر بسزایی خواهد داشت و نیز طراحی برنامه های مداخله ای با استفاده از تئوری رفتار برنامه ریزی شده در تسریع این روند یاری گر خواهد بود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
275 تا 281
لینک کوتاه:
magiran.com/p1977659 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!