ارائه مدلی کاربردی در قالب معیارهایی جهت ارزیابی وب سایت های سینمایی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه وب سایت ها با کاربری های متنوع و متعدد، همه عرصه های اجتماعی، علمی، آموزشی، هنری، تجاری، اداری و... را به کلی دگرگون کرده اند. در این میان عالم سینما هم از این پیشرفت فناوری بی نصیب نمانده است و انبوهی از وب سایت های سینمایی راه اندازی شده است تا سینمادوستان را در این زمینه یاری رسانند. کاربری یک وب سایت هر چه که باشد هدف اصلی و ب سایت ها، ارائه خدمات سریع و آسان و جلب رضایت کاربران است و این هدف، تنها با اطمینان از کارآیی آنها به دست می آید و بررسی عملکرد و سنجش کارآیی وب سایت ها، جز با ارزیابی آنها امکان پذیر نیست و تنها از این راه می توان به نقاط قوت و ضعف وب سایت ها پی برد و در مسیر اصلاح و تکمیل یا پیشرفت و توسعه آنها گام برداشت. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی وب سایت های سینمایی ایران براساس مدل هرم سه سطحی می باشد.
روش پژوهش
 با استفاده از روش ارزیابانه تعداد 38 وب سایت سینمایی ایران با استفاده از دو سیاهه ارزیابی محقق ساخته معیارهای عمومی و تخصصی ارزیابی شده است. با استفاده از این دو سیاهه، نه معیار صفحه خانگی، ناوبری، محتوا، یافت پذیری، تعامل، خدمات اطلاع رسانی، خدمات ویژه، خدمات چندرسانه ای و خدمات مشتریان مورد ارزیابی قرار گرفته اند.
یافته ها
نتایج ارزیابی نشان داده است وب سایت های سینمایی ایران در قاعده مدل هرم سه سطحی که معیارهای عمومی قرار دارند در سطح خوب، در میانه هرم با معیارهای تخصصی مشترک در سطح مناسب و در راس هرم که متشکل از معیارهای تخصصی ویژه است، در سطح مناسب می باشند.
نتیجه گیری
وب سایتی کاملا سینمایی تلقی می شود که حداقل از دو معیار خدمات ویژه و خدمات مشتریان واقع در راس هرم، یکی را به صورت کاملا حرفه ای و کاربر پسند و در سطح بهترین وب سایت های مشابه خارجی در وب سایت خود داشته باشد. به نظر می رسد که وب سایت های سینمایی ایران در این مورد در ابتدای کار هستند و نیاز به فعالیت و کسب تجارب بیشتر دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1980355 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!