امکان سنجی ایجاد نهاد تجدیدنظر در پرتو ارزیابی انتقادی نظام ابطال آرای ایکسید (ICSID) و تجربه موفق هیات تجدیدنظر سازمان تجارت جهانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مشروعیت مرکز بین المللی حل اختلاف های ناشی از سرمایه گذاری (ICSID)، که یک نهاد مستقل است، تا حد بسیار زیادی به عملکرد مناسب ساز و کارهای مدیریت داخلی آن بستگی دارد. ابطال رای داوری یکی از مهم ترین جنبه های این دسته از ساز و کارهاست. علاوه بر این، مشروعیت به طور خاص با داوری در اختلاف های سرمایه گذاری ارتباط دارد، چراکه در این دسته از داوری ها منافع عمومی دخیل هستند. ابطال رای براساس کنوانسیون ایکسید را باید از جبران خسارتی که در دادگاه تجدیدنظر به آن رای داده می شود، تفکیک کرد. صدور حکم ابطال تنها بر اساس دلایل مذکور در ماده 52 این کنوانسیون امکان پذیر است. با وجود این، به دلایل صدور حکم ابطال باید توجه کامل کرد، گرچه این دلایل فقط مربوط به به جنبه های رسیدگی به اختلا فها نیستند. کمیته های تخصصی نیز باید به دلایل صدور حکم ابطال که در دسترس آنهاست، توجه کنند.
همچنین، کمیته های تخصصی با در نظر داشتن عملکرد محدود ولی مهم جبران خسارت با صدور حکم ابطال، باید بتوانند نظر خود را در صدور حکم ابطال ابراز کنند. پرس اص ی تحقیق این اس که آیا ایجاد یک سازوکار تجدیدنظر از احکام داوری ایکسید (درپرتو موفقیت هیئت تجدیدنظر سازمان تجارت جها نی) امکانپذیر است و ضرورت دارد؟ر واقع، برخلاف دیوانه ای ایکسید که فاقد مرحله تجد یدنظر هستند، نظام حل اختلافات سازمان تجارت جهانی نوعی سازوکار بر ای بررسی درخوا ستهای تجدیدنظر دارد که میتواند الگویی برای ایکسید باشد . گفتنی است که هدف از ایجا د نظام تجدیدنظر، تضعیف حمایت از سرمایه گذاری نیست. درست برعکس، نظام تجدیدنظر درصدد برقراری عدالت و توازن بین بازیگران مختلف است.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1982022 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!