بررسی استفاده از سطوح مختلف ناخنک، موشکورک و آلوئه ورا در جیره و اثر آن بر روی ویژگی های کمی و کیفی و بیوشیمیایی تخم بلدرچین ژاپنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
وجود بقایای آنتی بیوتیکی در مواد پروتئینی از مهم ترین مشکلات صنعت طیور می باشد. لذا تلاش برای جایگزین نمودن ترکیبات طبیعی و غیر مضر به جای انواع آنتی بیوتیک ها و افزودنی های شیمیایی در جیره انواع پرندگانی که مورد تغذیه انسان قرار می گیرند، وجود دارد. به همین منظور در آزمایش حاضر به بررسی اثرات سه گیاهان دارویی بر عملکرد، خصوصیات بیوشیمیایی، عوامل کمی و کیفی تخم بلدرچین ژاپنی پرداخته شد. در مجموع 525 جوجه یک روزه بلدرچین ژاپنی به طور تصادفی در 7 گروه با سه تکرار تقسیم بندی شدند. تیمار ها شامل دو سطح (0.5 و 2 درصد) از پودر خشک شده هر گیاه (ناخنک، موشکورک و آلوئه ورا) و یک گروه کنترل منفی تشکیل گردید. نتایج بدست آمده نشان داد استفاده از گیاه دارویی آلوئه ورا باعث ایجاد تفاوت معنی داری(05/0p≤) در افزایش تولید تخم نسبت به سایر تیمار ها می شود. میزان کلسترول زرده و تیوباربیتوریک اسید به میزان قابل توجهی در گروه های تغذیه شده با گیاهان دارویی کاهش یافت، در حالی که میزان پروتئین سفیده در گروه های تغذیه شده با پودر گیاهان دارویی ( بخصوص گیاه دارویی آلوئه ورا)  نسبت به گروه شاهد افزایش معنی داری(05/0p ≤) را نشان داد. داده ها نشان داد که آلوئه ورا نسبت به سایر تیمارها واحد هاو را کاهش می دهد. با توجه به نتایج بدست آمده می توان نتیجه گرفت که اضافه کردن این سه گیاه به جیره غذایی بلدرچین می توان باعث بهبود خصوصیات کمی، کیفی و ویژگی های بیوشیمیایی در تخم بلدرچین ژاپنی گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1982434 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!