عوامل موثر بر هزینه های سلامت در ایران و کشورهای عضو سند چشم انداز 1404

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
رشد فزاینده هزینه های سلامت در کشورها و مناطق مختلف جهان باعث شده است تا توجه به عوامل تاثیرگذار بر هزینه های سلامت به یک مساله مهم برای سیاست گذاران حوزه سلامت تبدیل شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل موثر بر هزینه های سلامت در ایران و کشورهای عضو سند چشم انداز 1404 انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود که با استفاده از داده های بانک جهانی برای ایران و کشورهای عضو سند چشم انداز 1404 در طی سال های 1995 تا 2014، تاثیر متغیرهای تولید ناخالص داخلی GDP (Gross Domestic Product) سرانه، نرخ شهرنشینی، نرخ بیکاری، درصد جمعیت 14-0 سال، درصد جمعیت 65 سال و بیشتر، نرخ رشد جمعیت، تعداد تخت بیمارستان و تعداد پزشک را بر هزینه های سلامت بررسی نمود. برآورد مدل با استفاده از الگوی داده های تابلویی صورت گرفت.
یافته ها
متغیرهای GDP سرانه، نرخ شهرنشینی و درصد جمعیت 65 سال و بیشتر، تاثیر مثبت و معنی داری بر هزینه های سلامت داشت. نرخ بیکاری، درصد جمعیت 14-0 سال و تعداد تخت بیمارستان نیز تاثیر منفی و معنی داری را بر هزینه های سلامت نشان داد.
نتیجه گیری
نرخ شهرنشینی و درصد جمعیت 65 سال و بالاتر، بیشترین تاثیر را در افزایش هزینه های سلامت دارد. بنابراین، سیاست گذاران و برنامه ریزان حوزه سلامت می توانند سیاست های مناسب را برای کاهش هزینه های سلامت طراحی کنند و در جهت فراهم سازی زیربناهای اقتصادی، اجتماعی و نظام سلامت در آینده اقدام نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1985067 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!