بررسی مقایسه ای توان پیشگویی بروز ایدز در افراد آلوده به HIV به وسیله ی مدل مارکوف براساس دو معیار WHO و CDC در دسته بندی سلول های CD4

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
مدل های مارکوف چندوضعیتی جهت بررسی پیشروی بیماری ایدز با تقسیم بندی مارکر آزمایشگاهی سلول CD4 کاربرد گسترده ای دارند. این مدل ها با تعداد وضعیت های مختلف، نتایج متفاوتی از اثر متغیر کمکی و پیشگویی روند بیماری ایدز دارند. هدف پژوهش حاضر، مقایسه ی مدل چهار و پنج وضعیتی با مدل سه وضعیتی جهت انتخاب مدل با توان پیشگویی بهتر وقوع ایدز و مرگ در افراد آلوده به ویروس سندرم نقص ایمنی انسانی بود.
روش بررسی
این پژوهش یک مطالعه ی هم گروهی است که بر روی 305 فرد آلوده به ویروس سندرم نقص ایمنی انسانی که از فروردین 1374 تا دی ماه 1389 به مرکز تحقیقات ایدز ایران در تهران مراجعه کرده اند و تا سال 1393 مورد پیگیری قرار گرفته اند، انجام شده است. سه مدل مارکوف همگن زمان سه، چهار و پنج وضعیتی به داده ها برازش داده شد. مقایسه ی مدل ها با استفاده از معیار اصلاح شده ی آکاییکه ی DRAIC و معیار اعتبارسنجی متقابل براساس درست نمایی DRLCV به همراه فاصله ردیابی 95% آن ها انجام شد. برای برازش مدل ها از نرم افزار R استفاده شد.
یافته ها
توان پیشگویی مدل چهار وضعیتی از مدل پنج وضعیتی بیشتر است. در مدل چهار وضعیتی نسبت مخاطره ی پیشروی به مرگ برای افرادی که درمان ضد رتروویروس خیلی فعال دریافت کرده اند 0/64 کمتر از دسته ای بود که درمان را دریافت نکرده بودند. همچنین نسبت مخاطره ی پیشروی بیماری در مردان به زنان 2033 برابر بود. همچنین نسبت مخاطره ی پیشروی به مرگ در مردان به زنان 4/9 برابر بوده است.
نتیجه گیری
معیار های DRAIC و DRLCV نشان دادند که مدل چهاروضعیتی توان پیشگویی بهتری از روند پیشروی بیماری در مقایسه با مدل پنج وضعیتی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 131
لینک کوتاه:
magiran.com/p1986170 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!