تشخیص آلل های HLA-DR با روش PCR-SSP و مقایسه نتایج روش سرولوژیک با آن

چکیده:
هدف
مقایسه نتایج بدست آمده در روش سرولوژیک جهت تشخیص آلل های HLA-DR با نتایج روش جدید PCR-SSP
مواد و روش ها
تعداد 55 نمونه خون محیطی به طور تصادفی از مراجعین به آزمایشگاه پیوند اعضاء در اصفهان گرفته شد و تشخیص آلل های HLA-DR با هر دو روش مولکولی و سرولوژی صورت گرفت. روش سرولوژی با استفاده از 30 نوع آنتی سرم مختلف جهت تشخیص آلل های HLA-DR انجام شد و برای روش PCR-SSP پرایمرهای اختصاصی برای آلل های HLA-DRB1*01-10 (به غیر از (DR6, 8, 10 و نیزHLA-DR52 و DR53 مورد استفاده قرار گرفت. پس از استخراج DNA با استفاده از سیزده جفت پرایمر اختصاصی برای هر نمونه و به طور جداگانه واکنش PCR انجام گردید. در این تحقیق کنترل مثبت داخلی قطعه ای از توالی سومین اینترون لوکوس DR بود. پس از انجام PCR محصولات واکنش بر روی ژل آگارز 2 درصد الکتروفورز شده و در نهایت عکسبرداری از ژل، تفسیر و مقایسه نتایج صورت گرفت.
یافته ها
نتایج 31 نمونه (3/56 درصد) کاملا مطابق روش سرولوژی بود. 12 مورد (22 درصد) در سرولوژیک هتروزیگوت و در مولکولی هموزیگوت تشخیص داده شدند. 7 مورد (7/12 درصد) در هر دو روش هتروزیگوت بودند اما در یک آلل اختلاف داشتند. 2 مورد (6/3 درصد) در روش سرولوژیک هموزیگوت و در مولکولی هتروزیگوت بودند و نیز یک مورد (8/1 درصد) در هر دو روش هموزیگوت بود اما بدین صورت که در سرولوژی HLA-DR14 و در مولکولی HLA-DR11 مشخص شد و نهایتا 2 مورد از 55 نمونه (6/3 درصد) در روش سرولوژیک قابل تشخیص نبودند. در نهایت تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و به کمک آزمونهای غیرپارامتریک (تست (Mc Nemar انجام شد.
نتیجه گیری
نتایج بدست آمده از روش سرولوژیک معمول به میزان 7/43 درصد با نتایج روش PCR-SSP اختلاف داشت و این بیانگر خطای زیاد روش سرولوژی و یا به عبارت دیگر صحت بیشتر روش PCR-SSP برای DR-Typing می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p199207 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!