تمایزات مولکولی سطح سلولها در طی مورفوژنز آدنوهیپوفیزرت با استفاده از روش لکتین هیستوشیمیایی

چکیده:
هدف
بررسی توزیع گلیکوکانژوگیتهای سطح سلولها در طی مراحل تمایز جنینی آدنوهیپوفیز
مواد و روش ها
در این پژوهش با استفاده از روش های لکتین هیستوشیمیایی به بررسی انواع قندهای انتهایی و تغییرات آنها در طی تکامل آدنوهیپوفیز پرداخته شد، برای این منظور 90 جنین رت از روز دهم تا روز بیستم حاملگی مورد استفاده قرار گرفت. نمونه ها پس از ثبوت در نرمالین و پاساژ آنها با بکارگیری لکتین های WGA، PNA، GSA1-B4 که با HRP نشاندار شده بودند و به ترتیب برای قندهای انتهایی اسیدسیالیک، N-acetylgalactosamine و? -D-Galactosاختصاصی هستند به مطالعه قندهای انتهایی و تغییرات آنها پرداخته شد. سپس شدت رنگ آمیزی مقاطع میکروسکوپی برای هر لکتین در روزهای مختلف جنینی به روش Gong به صورت مجزا رتبه بندی شدند و توسط آزمون آماری غیرپارامتری کروسکال - والیس با یکدیگر مقایسه گردیدند.
یافته ها
نتایج حاصل از این مطالعات هیستوشیمیایی مشخص نمود که لکتین WGA از روز سیزدهم جنینی با گروهی از سلولهای لوب قدامی هیپوفیز واکنش نشان داد و با ادامه روند تکامل شدت واکنش با لکتین مذکور در این گروه از سلولها افزایش یافت. (P<0.05) واکنش لکتین PNA از روز سیزدهم تکامل جنینی شروع شد و در روز چهاردهم بر شدت واکنش افزوده گردید. (P<0.05) سپس تا روز هفدهم شدت واکنش تغییری را نشان نداد و سپس به تدریج از شدت واکنش کاسته شد. (P<0.05) به طوری که در روز بیستم هیچگونه واکنشی ملاحظه نگردید و لکتین GAB1-B4 در هیچ یک از مراحل تکاملی مورد بررسی واکنش قابل ملاحظه ای را بروز نداد.
نتیجه گیری
ظهور و تغییرات گلیکوگانجوگیتهای سطح سلولها با قندهای انتهایی اسید سیالیک و N-acetylgalactosamine ممکن است نقش کلیدی در میانکنش های بافتی داشته باشد که منجر به تغییرات تکاملی برخی از ارگانهای جنینی از جمله آدنوهیپوفیز می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p199208 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!