فراساختار سلولهای اپیتلیال رحم انسانی، کشت یافته روی ماتریکس برون سلولی و پلاستیک

چکیده:
هدف
بررسی سلولهای کشت یافته اپی تلیال رحم انسانی روی ماتریکس برون سلولی و پلاستیک Polstyene در مقایسه با سلولهای اپی تلیال بافت رحم.
مواد و روش ها
آندومتر رحم انسان، تهیه شده از نمونه های هیسترکتومی، به دو قطعه تقسیم گردید. یک قطعه برای مطالعه (Transmission Electron Microscopy) TEMو قطعه دیگر برای کشت استفاده شد. با استفاده از آنزیم کلاژناز نوع (25/0 درصد) سلولهای از بافت جدا گردیده و در فلاسک پلاستیکی کشت داده شدند (کشت غیر قطبی). برای تعیین نوع سلول در کشت اولیه از رنگ آمیزی با آنتی سایتوکراتین 7 استفاده شد. 5 روز پس از کشت، با استفاده از آنزیم 05/0 درصد تریپسین در محلول 53 میلی مولار EDTA، سلولهای کف پلاستیک جدا و روی ژل (Extracellular Matrix) ECM کشت داده شدند (کشت قطبی). بعد از چند روز جزایر سلولهای قطبی ظاهر گردید. سلولهای کشت یافته روی پلاستیک و ژل ECM و نیز بافت آندومتریوم برای مطالعه TEM پاساژ داده شدند.
یافته ها
نتایج رنگ آمیزی نشان داد که سلولها در کشت اولیه ماهیت اپی تلیالی دارند. تصاویر میکروسکوپ الکترونی سلولهای پوششی آندومتر کشت یافته روی پلاستیک نشان داد که این سلولها بر خلاف حالت In vivo کم ارتفاع، دوکی شکل و کشیده بوده، هسته قسمت اعظم سلول را تشکیل می دهد.سیتوپلاسم اندک، تعداد کم میتوکندری و (Rough Endoplasmic Reticulum) rER و وجود واکوئل از دیگر ویژگی های این سلولها است. بین سلولها اتصال محکم که یکی از نشانه های مهم قطبیت سلول در سطح فرا ساختاری است مشاهده نشد. تصاویر سلولهای کشت یافته روی ژل ECM نشان داد که این سلولها همانند حالت In vivo استوانه ای با هسته هایی عمدتا در بخش قاعده ای هستند. سلولها توسط اتصال محکم و دسموزوم به هم دیگر بسته شده اند، این سلولها بر خلاف حالت In vivo هسته کاملا یوکروماتینی داشته و از ناحیه غشاء جانبی پنجه در پنجه می شوند.
نتیجه گیری
سلولهای اپی تلیال اندومتریوم انسان، زمانی که بر پلاستیک کشت می شوند خصوصیات مرفولوژیک خود را از دست می دهند و غیر قطبی می شوند. همین سلولها، پس از جدا شدن از سطح پلاستیک و کشت روی ECM خصوصیات مرفولوژیک از دست رفته را باز می یابند و کاملا قطبی می شوند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
145
لینک کوتاه:
magiran.com/p199217 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!