مروری کوتاه بر تاثیر نوع و غلظت کاتالیزورپخت و نسبت کاNCO/OH بر عمر کاربری کامپوزیت پرانرژی بر پایه پلی بوتادین خاتمه یافته با هیدروکسیل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

عمر کاربریکامپوزیت پرانرژی، نقش تعیین کننده ای در سهولت فرایند تولید و کیفیت خواص نهایی محصول دارد. دو مولفه موثر در تعیین عمر کاربری، غلظت عامل پخت (نسبت NCO/OH) و مقدار کاتالیزور پخت است. در اینمقاله اثر مقادیر مختلف کاتالیزور پخت و مقادیر مختلف R (نسبت NCO/OH) بر عمرکاربریکامپوزیت پرانرژیبر پایهHTPB از مراجع علمیموردمطالعه و بررسی قرار گرفته است.بررسی های انجام شده در این کار نشان داد با افزایش مقدار کاتالیزور پخت؛سرعت افزایشگرانرویکامپوزیت پرانرژیبیش ترمی شود. همچنین با افزایش مقدار Rاز 8/0 تا1 سرعت افزایشگرانروی زیاد می شود ومقدار عمر کاربری کاهش می یابد.نکته جالب آنکه با افزایش بیشترR، از 1 تا 1/1 سرعت افزایشگرانروی نسبت به1R=برخلاف انتظار کاهشوعمرکاربریافزایشمی یابد.کامپوزیت پرانرژیبرپایه عامل پختIPDI دارای دو مرحله مجزای افزایش گران روی وبا دو ثابت سرعت متفاوت است. این امر به حضور دو نوع گروه ایزوسیانات با واکنش پذیری متفاوت در ساختار مولکولی این عامل پخت نسبت داده می شود. در اینمطالعه اثر کاتالیزور های پختDBTDL،FeAA،TEBوTECHبر عمر کاربریکامپوزیت پرانرژیبرپایهHTPB بررسی و با یکدیگر مقایسه شده است. همچنین از طریق معادلات کسینجرواوزاوا، مقدار انرژیفعال سازیدرسامانه های با انواع کاتالیزور پخت قابل ارزیابی و مقایسه است. براین اساس،در بینکاتالیزور هایپخت مورد بررسی،DBTDLدارایکم ترینمیزانانرژیفعال سازی است ودرنتیجه سرعت پخت پلی-یورتانرابه میزان بیش تریافزایشمی دهد و عمرکاربریآنکم تراست. همچنینباتوجه به مطالعات صورت گرفته، برای دستیابی به پخت مناسب سامانه-هایپلی یورتانوداشتنعمرکاربریمناسب،مقدارR برابر با 1پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1992301 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!