تدوین مبانی اخلاق حرفه ای در ارایه خدمات توان بخشی بر اساس یک پژوهش مروری روایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
توان بخشی، یکی از مهم ترین ارکان مرتبط با سلامت جامعه به شمار می رود. اولین اقدام در تهیه یک چارچوب مطمئن برای اخلاق حرفه ای، در نظر گرفتن و شناسایی نیازها و حقوق افراد توانخواه بر اساس شواهد و مستندات علمی و استفاده از تجربیات کشورهای پیشرو می باشد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی شواهد موجود در زمینه اخلاق حرفه ای در توان بخشی از طریق انجام یک تحقیق مروری روایی بود تا بتوان بر اساس آن، مبانی اخلاق حرفه ای در این خدمات را پیشنهاد نمود.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع مروری روایی مبتنی بر شواهد بود. کلیه مقالات فارسی و انگلیسی که طی 10 سال گذشته منتشر شده و مسایل اخلاقی در ارتباط با ارایه خدمات توان بخشی را در حرفه های فیزیوتراپی، کاردرمانی و ارتوپدی فنی مد نظر قرار داده بود، مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با جستجو در پایگا های اطلاعاتی Scopus، PubMed و Web of Science و با استفاده از کلید واژه های Autonomy، Justice، Professionalism، Patient right، Human right، Bioethics، Ethics، Rehabilitation و Responsibility و مشتقات آن ها جمع آوری گردید.
یافته ها
در جستجوی اولیه، 1260 مقاله یافت شد که توسط دو نویسنده به صورت مستقل مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت، 98 مقاله برای بررسی محتوا انتخاب گردید که از این تعداد، 67 مقاله دارای متن کامل بود. با بررسی کامل متن مقالات، این تعداد به 24 مقاله کاهش پیدا کرد. جهت دسته بندی، از اصول چهارگانه اخلاق زیستی در مکتب اصولگرایان استفاده شد.
نتیجه گیری
مجموعه مسوولیت های حرفه ای برای افراد عهده دار خدمات توان بخشی که طی مطالعه حاضر جمع آوری گردید، شامل 4 دسته بندی کلی «خودمختاری، سودرسانی، عدم ضرررسانی و عدالت» بود. 10 عنوان مطرح شده در چارتر پزشکان نیز ارایه شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
183 تا 188
لینک کوتاه:
magiran.com/p1993334 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!