بررسی اثر عصاره گیاه مرزنجوش (Oriyganum vulgare) بر کیفیت ماندگاری فیله کپور علفخوار بسته بندی شده در خلاء و نگهداری شده در یخچال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این پروژه، اثر پوشش دهی با عصاره مرزنجوش (1، 2 و 3 درصد) بر کیفیت و ماندگاری فیله های تهیه شده از ماهی کپور علفخوار (Ctenopharyngodon idella)، طی دوره 14 روزه  نگهداری در یخچال بررسی شد. تیمارها در روزهای 1، 4، 7، 10 و 14 نگهداری، از نظر شاخص های مجموع ترکیبات ازته فرار (TVB-N)، فساد ثانویه اکسیداسیون چربی (اسید تیوباربیتوریک؛ TBA)، میزان رطوبت، ظرفیت نگهداری آب (WHC) و  بار باکتریایی کل مورد بررسی قرار گرفتند. براساس نتایج، میزان بازهای نیتروژنی فرار در کلیه تیمارهای پوشش دهی شده در مقایسه با تیمار کنترل به طور معنی داری کاهش نشان داد (0/05>P). کمترین میزان آن در نمونه های 3 درصد پوشش داده شده مشاهده شد. روند افزایش اسید تیوباربیتوریک طی دوره نگهداری در کلیه تیمارهای پوشش دهی شده به طور معنی داری نسبت به تیمار شاهد کمتر بود. بار باکتریایی کل نیز در کلیه نمونه های پوشش دهی شده نسبت به گروه شاهد به طور معنی داری حاوی بار باکتریایی کمتری بودند. در انتهای دوره نگهداری، بیشترین و کمترین بار باکتریایی کل، به ترتیب در تیمارهای شاهد و  تیمار حاوی 3 درصد عصاره مرزنجوش مشاهده شد. در خصوص شاخص ظرفیت نگهداری آب بین نمونه های مورد آزمایش اختلاف معنی داری مشاهده نشد. نتایج نشان داد که غلظت های مختلف مرزنجوش دارای اثرات ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی  قابل توجهی بر فیله های ماهی آمور طی دوره نگهداری در یخچال دارند. با توجه به نتایج ارزیابی تیمارها مدت ماندگاری فیله های پوشش داده شده در شرایط نگهداری در یخچال، در گروه شاهد تا 4 روز و در تیمارهای پوشش دهی شده بین 7 تا 10 روز برآورد شد. با توجه به نتایج، تیمار حاوی 3 درصد عصاره مرزنجوش به عنوان بهترین تیمار جهت حفظ موثر فیله آمور در طول دوره نگهداری در یخچال پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
264 تا 272
لینک کوتاه:
magiran.com/p2000704 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!