علل بستری مجدد در بیماران با آمپوتاسیون اندام تحتانی به علت ایسکمی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
با توجه به اهمیت کیفیت زندگی بیماران دچار قطع عضو و نیاز به بازتوانی و بهبود کیفیت زندگی آن ها پس از عمل، مطالعه ی حاضر با هدف بررسی علل بستری مجدد بیمارانی که به علت ایسکمی اندام تحتانی تحت عمل آمپوتاسیون قرار گرفته بودند، انجام شد.
روش ها
این مطالعه ی مقطعی بر روی 200 بیمار که در سال های 97-1396 در بیمارستان های آیت الله کاشانی و الزهرای (س) اصفهان تحت آمپوستاسیون قرار گرفته بودند، با توجه به شرایط ورود به مطالعه انجام گرفت. میزان بستری مجدد و علل مرتبط با آن در این بیماران مورد بررسی قرار گرفت. حد اطمینان 95 درصد برای واکاوی داده ها در نظر گرفته شد.
یافته ها
در این مطالعه، 67 بیمار (5/33 درصد) نیاز به بستری مجدد داشتند. بیشترین علل بستری مجدد، به ترتیب به خاطر عفونت محل آمپوته شده (7/68 درصد)، مشکلات قلبی- عروقی (9/14 درصد)، ناهنجاری های انعقادی (5/7 درصد) و سایر علل (0/9 درصد) بود. 6/74 درصد بیمارانی که بستری مجدد شده بودند، مشکلات مربوط به زخم و 4/16 درصد، ترومبوآمبولی داشتند. از طرفی، میانگین طول مدت بستری مجدد در بیماران 09/4 ± 05/13 روز بود. سرانجام بیمارانی که بستری مجدد شده بودند، به این صورت بود که 1/82 درصد بهبودی کامل یافتند، 9/14 درصد بهبودی با عارضه داشتند و 0/3 درصد فوت کردند.
نتیجه گیری
مراقبت از محل جراحی و زخم در بیمارانی که تحت هر گونه مداخله در اندام تحتانی قرار می گیرند و جلوگیری از عفونت محل جراحی، می تواند باعث کاهش قابل توجه میزان بستری مجدد در این بیماران شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p2000906 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!