بررسی رابطه علیت بین مخارج سلامت عمومی و خصوصی و امید به زندگی در ایران

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
یکی از عوامل موثر بر امید به زندگی مخارج سلامت است. با توجه به تاثیرات و نتایج متفاوت مخارج سلامت خصوصی و عمومی بر سلامت در ایران، هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه علیت بین مخارج سلامت عمومی و خصوصی با امید به زندگی در دوره کوتاه مدت و بلندمدت برای ایران است.
مواد و روش کار
این مطالعه توصیفی- تحلیلی و کاربردی در سطح ملی با استفاده از مدل تصحیح خطای برداری برای ایران انجام شد. داده های موردنیاز از نوع سری زمانی سالانه و برای سال های 2017-2000 از پایگاه داده ای بانک جهانی استخراج شد. مدل تحقیق و آزمون های موردنیاز در نرم افزار Eviews 10 برآورد گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد رابطه علیت دوطرفه بین مخارج سلامت عمومی و امید به زندگی در کوتاه مدت و بلندمدت وجود دارد، همچنین مخارج سلامت خصوصی رابطه علی بر امید به زندگی داشت ولی امید به زندگی تاثیر علی بر مخارج سلامت خصوصی در کوتاه مدت و بلندمدت نداشت. تعداد سالهای تحصیل و درآمد تاثیر مثبت و تورم تاثیر منفی بر مخارج سلامت خصوصی و عمومی در ایران داشت.
بحث و نتیجه گیری
مخارج سلامت عمومی تاثیر علی بر امید به زندگی داشت، بنابراین سیاست هایی در راستای سرمایه گذاری بیشتر در زیرساخت ها و افزایش خدمات پیشگیرانه بهداشتی، بهبود و ارتقای فناوری های حوزه سلامت و آموزش نیروهای های متخصص که به مخارج عمومی وابسته است، برای ارتقای سطح سلامت جامعه ضروری است. همچنین با توجه به تاثیر علی مخارج سلامت خصوصی بر امید به زندگی، جهت افزایش امید به زندگی و سلامت جامعه سیاست های حمایتی و بیمه ای از خانوار کم درآمد جهت جبران بخشی از هزینه های سلامت ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
221 تا 230
لینک کوتاه:
magiran.com/p2001593 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!