مطالعه تغییرات میزان هورمون های اکسین و سیتوکینین و تغییرات سوماکلونال در گیاهان باززایی شده و کالوس توتون (Nicotiana rustica L.)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
فیتوهورمون های اکسین و سیتوکینین در کنترل فرایند های متعدد و حیاتی از جمله رشد گیاه، نمو و تنظیم پاسخ به محرک های محیطی نقش موثری دارند. مشخص شده است که هر یک از هورمون های اکسین و سیتوکینین می تواند با تنظیم سطح دیگر بر فرآیند هایی همچون اندام زایی موثر باشد. جداکشت های برگ در محیط MS حاوی 2 میلی گرم در لیتر هورمون BAP (بنزیل آمینو پورین) و محیط کشت MS حاوی 1 میلی گرم در لیتر هورمون NAA و 5/0 میلی گرم در لیتر هورمونKinetin به ترتیب به عنوان محیط های القای باززایی و تولید کالوس قرار گرفتند. میزان هورمون های اکسین و سیتوکینین به ترتیب در ماه اول، دوم و سوم پس از باززایی در نوساقه ها و کالوس های نسل 1 اندازه گیری شد. نسبت اکسین به سیتوکینین در بازه زمانی سه ماه تغییر یافته بود که حاکی از اثرات سریع و ممانعت کننده اکسین در مراحل اولیه رشد بر سنتز و مقدار سیتوکینین بود. در حالی که اثرات ممانعت کننده ی سیتوکینین روی اکسین کند و احتمالا" از طریق تنظیم و تغییر دیگر فرایند های نموی صورت پذیرفت. همچنین میزان اکسین و سیتوکینین درکالوس پایین تر از مقدار آن در گیاه شاهد بود که با توجه به عدم تمایز یافتگی سلول های کالوس و وجود تنها یک منبع هورمونی قابل دسترس برای آن ها در مقایسه با شاهد توجیه کننده کاهش هورمونی مشاهده شده می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
385 تا 394
لینک کوتاه:
magiran.com/p2002333 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!