مطالعه پادمان در غرب ایران با معرفی سه گونه جدید برای ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

دم فنری ها یکی از بیشترین جانوران خاک زی در اکثر اکوسیستم های زمینی می باشند. آن ها نقش اکولوژیکی در تشکیل، دینامیک و تکامل خاک بازی می کنند. آن ها همچنین با تجزیه و تنفس خاک، نقش مهمی در زنجیره غذایی دارند. در سال های اخیر، پادمان به عنوان نمونه ای از بند پایان، در تحقیقات پایه ای در اکولوژی خاک، مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان موجودات آزمایشی برای سم شناسی محیطی خاک، استفاده شده اند. نتایج به دست آمده از فون پادمان در مناطق غربی ایران بسیار ضعیف است. این مطالعه در طول سال های 2017-2016 در محدوده جغرافیایی استان لرستان انجام شد. 13 زیستگاه مختلف و 37 منطقه نمونه برداری از استان لرستان (غرب ایران) برای مطالعه فون پادمان، انتخاب شد. در هر زیستگاه، یک تا پنج نمونه از بستر برگ یا خاک، با بیل جمع آوری شد. نمونه ها به مدت 4 تا 5 روز توسط قیف برلیز، استخراج شده و در اتانول 75 درصد نگهداری و سپس در محلول نسبیت شفاف سازی شدند. در نهایت، نمونه های پادمان در هویر قرار داده شدند. از کلید های معتبری برای توصیف گونه ها از جمله Fjellberg (2007)، Potapov (2002)، Thibaud و همکاران (2004) و Arbea و Kahrarian (2015) استفاده شد. در مجموع 24 گونه از پادمان از 18 جنس و 8 خانواده در این تحقیق ثبت شد.
گونه های Ceratophysella cf. borealis, Desoria neglecta, و Dicyrtoma grinbergs برای فون ایران رکورد جدیدی می باشند. همچنین سه جنس Pseudachorutes, Xenylla و Anurophorus با گونه هایAnurophorus coiffaiti, Ceratophysella gibosa, Sphaeridia pumilis و Dicyrtoma ghilarovi برای غرب ایران رکورد جدید می باشند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
43 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2003056 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!