ارزیابی اثربخشی دکستروز پرولوتراپی در مقایسه با اریتروپوئیتین، پلاسمای غنی از پلاکت و رادیوفرکوئنسی پرولوتراپی در درمان استئوآرتریت زانو در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
استئوآرتریت زانو (OA)یک مسئله مهم س المت عمومی است به این دلیل که سبب درد مزمن، کاهش عملکرد فیزیکی و کاهش کیفیت زندگی میشود. استئوآرتریت زانو یک بیماری مزمن است و یکی از رایج ترین دلایل ناتوانی در افراد مسن میباشد. با روند سالمندی جمعیت و افزایش شیوع چاقی در جهان، افزایش چشمگیری در شیوع استئوآرتریت زانو و اختاللات مربوط به آن پیش بینی میشود. این بیماری به طور معمول، برای بیماران و جامعه از طریق اعمال هزینه های مستقیم و غیرمستقیم پرهزینه و گران است. هیچ درمان قطعی برای استئوآرتریت زانو شناخته شده نیست، اما پرولوتراپی یک درمان تزریقی مکمل برای درد اسکلتی عضلانی مزمن از جمله استئوآرتریت زانو است که برای تحریک ترمیم و بازسازی و کاهش درد مرتبط با آسیب مزمن بافت نرم مورد استفاده قرار م یگیرد. لذا مطالعه حاضر با هدف ارزیابی انواع مختلف روش های درمانی پرولوتراپی در درمان بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو انجام گردید
مواد و روش ها
 یک مطالعه مرور نظا م مند در پنج پایگاه داده الکترونیکی پزشکی شامل PubMed, Scopus, Medline, Cochrane Collaboration and Google Scholar تا آپریل سال 2018 انجام شد. ما مطالعات کارآزمایی بالینی تصادفی شده و غیر تصادفی که دکستروز را با اریتروپوئیتین، پلاسمای غنی از پلاکت و پالس رادیوفرکوئنسی برای درمان استئوآرتریت زانو در بزرگسالان مقایسه کرده بودند را وارد مطالعه نمودیم. ارزیابی خطر تورش و بهترین سنتز شواهد را انجام دادیم. جنبه های اصلی مرتبط با درمان این بیماران شامل کاهش سطح درد، سفتی، محدودیت های عملکردی و طیف حرکتی بیمار تحلیل شدند.
یافته ها
در مجموع 2 کارآزمایی بالینی شامل 112 بیمار به این مطالعه وارد شدند. نتایج آنالیز نشان داد که میزان کاهش سطح درد در ماه اول پس از درمان در گروه اریتروپوئیتین با52/6 52 درصد از بقیه روش های درمانی بیشتر بود. میزان کاهش سفتی زانو، محدودیت های عملکردی و امتیاز کلیWOMAC در بیماران درمان شده باPRPدر ماه ششم پس از درمان به ترتیب با امتیازات 53/7 ,52/3 و 53/7 درصد نسبت به گروه دکستروز بیشتر بود. محدوده حرکتی زانو نیز در بیماران درمان شده با اریتروپوئیتین در ماه سوم پس از درمان25/4 درصد بهبودی را نشان دادند که نسبت به سایر روش های درمانی موثرتر بود.
نتیجه گیری
 با توجه به اطلاعات بدست آمده میزان اثربخشی روش های تزریق درون مفصلی برای درمان استئوآرتریت زانو جهت کاهش سطح درد این بیماران، به ترتیب اثربخشی شامل: اریتروپوئیتین، پالس رادیوفرکوئنسی، پلاسمای غنی از پلاکت و در نهایت دکستروز بود. لازم به ذکر است جهت برآورد اثربخشی این روش ها در طولانی مدت به پژوهش های بیشتری نیاز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p2003665 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!