بررسی تاثیر جراحی لاپاراسکوپیک اسلیو گاسترکتومی بر کیفیت زندگی بیماران با چاقی مفرط

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
جراحی (sleeve gastrectomy (SG در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اما نکته مهم اینکه آیا SG در واقع با بهبود کیفیت زندگی (QoL) بیماران همراه است یا خیر؟ تا کنون در جامعه ایرانی مطالع های در این زمینه انجام نشده است. در این مطالعه ما به بررسی تاثیر SG بر QoL بیماران دچار چاقی مفرط پرداختیم.
روش بررسی
تحقیق به روش کارآزمایی بالینی از نوع مقایسه قبل و بعد انجام شد. تمامی بیمارانی که اندیکاسیون عمل جراحی اسلیو گاسترکتومی داشتند و موافقت خود را برای همکاری کتبی اعلام کردند وارد مطالعه شدند. بیماران واجد شرایط دارای نمایه توده بدنی 40 Kg/m2 و بیشتر، یا بیماران با نمایه توده بدنی بین 40-35 kg/m2 همراه با بیماری های مرتبط مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی، فشارخون و... هستند.کیفیت زندگی بیماران مطابق پرسشنامه استاندارد 100 WHO-QOL بررسی شد. قبل از عمل جراحی لاپاراسکوپیک اسلیو گاسترکتومی 6 و 12 ماه بعد از عمل شاخص های کیفیت زندگی بررسی و با آزمو نهای آماری قضاوت شد.
یافته ها
تحقیق در 100 بیمار که شامل 51 نفر زن و 49 نفر مرد بود انجام شد. شاخص تود های بدن بیماران قبل از عمل جراحی اسلیو گاسترکتومی 52.5±6.5 و در 12 ماه آینده به 5.1 ± 35.4 کاهش یافت(001 / p>0). کیفیت کلی زندگی از 4/ 11 ± 9/ 47 قبل از عمل به 3/ 11 ± 3/ 82 در 12 ماه افزایش یافت(05 / .p>0)
نتیجه گیری
به نظر می رسد عمل جراحی لاپاراسکوپیک اسلیو گاسترکتومی به ارتقای کیفیت زندگی بیماران با چاقی مفرط منجر می شود. تحقیق های بیشتر با لحاظ کردن زمان طولانی تر پیگیری توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p2007380 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!