ایجاد ترومای نخاعی با شدت های مختلف در موش صحرایی با استفاده از دستگاه ساخته شده در دانشگاه علوم پزشکی تبریز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
آسیب نخاعی یکی از شرایط نورولوژیک است که با اختلال های حسی، حرکتی و عفونت های ادراری همراه است. استفاده از مدل استاندارد ضایعه نخاعی به درک مکانیسم های فیزیوپاتولوژی این بیماری و ارزیابی مداخله های درمانی در آزمایشگاه کمک می کند. به دلیل اینکه آسیب نخاعی ناشی از ضربات مکانیکی در انسان شایع است، در این مطالعه دستگاهی (NSRC Impactor) در دانشگاه علوم پزشکی تبریز طراحی و آزمایش شده که توانایی القای درجه های مختلفی از شدت آسیب نخاعی را بر اساس کیلوداین)گرم بر سانتی متر مربع بر مجذور ثانیه(برای ایجاد مدل دقیق تر این بیماری در مو شهای صحرایی دارد.
مواد و روش ها
در این مطالعه که از نوع مداخله ای است، برای استانداردسازی و تعیین عملکرد بهینه دستگاه NSRC Impactor برای القای آسیب های باشد تهای خیلی خفیف تا خیلی شدید، سه نیرو با شد تهای 100 ، 150 و 250 کیلوداین در سطح سگمان توراسیک (10 (T10 اعمال شد. برای بررسی بافتی و رفتاری به ترتیب از روش رنگ آمیزی هماتوکسیلین-ائوزین و تست رفتار حرکتی BBB استفاده شد. آنالیز آماری داده های این مطالعه توسط نرم افزار SPSS 16 انجام شد.
یافته ها
با افزایش نیرو، تغییرهای بافتی در نخاع به طور چشمگیری افزایش می یابند. همچنین آسیب های متفاوت، از لحاظ آماری باعث بروز تغییرهای معناداری در نتایج تست فعالیت حرکتی (BBB) در گروه های آسیب نسبت به گروه لامینیکت ومی شد)در مقایسه گروه 100 کیلوداینی نسبت به گروه لامینکتو می 019 / P=0 ، گروه 150 کیلوداینی نسبت به گروه لامینکتو می 001 / P=0 ، و گروه 250 کیلوداینی نسبت به گروه لامینکتو می 03 00 / P=0 است.
نتیجه گیری
یافته های ما نشان می دهند که این دستگاه توانایی ایجاد مد لهای دقیق آسیب نخاعی با شدت های مختلف برای شبیه سازی ضایعه های نخاعی انسانی را در آزمایشگاه داراست. هرچند باید در نظر داشت بیماری آسیب نخاعی پیچیده بوده و آزمایش های بیشتری برای بررسی ابعاد بیشتر برای ایجاد مدل دقیق تر این بیماری مورد نیاز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p2007381 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!