بررسی تاثیر ایمونوادجوانتی میکروپارتیک لهای کیتین بر میزان IgG1 و IgG2a سرمی در ایمونیزاسیون موش های BALB/c علیه عفونت لیشمانیا ماژور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه وهدف
گزارش هایی درباره قابلیت میکروپارتیکل های کیتین در تعدیل پاس خهای TH1 و TH2 با توجه به اندازه ذرات و مسیر تجویز آن وجود دارد.
هدف
از انجام این مطالعه بررسی آثار ایمونوادجوانتی میکروپارتیکل های کیتین با اندازه کمتر از 40 میکرون به عنوان ادجوانت در واکسیناسیون علیه لیشمانیا ماژور برای پیشگیری از بیماری لیشمانیازیس در مو شهای BALB/c با سنجش IgG1(نماد TH2)و IgG2a(نماد TH1)بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی گروه های مختلف اعم از تست و گواه که هر گروه شامل شش سر از مو شهای BALB/c بود، به شیوه زیر جلدی سه مرتبه با فاصله 21 روز با لایزیت انگل یا مخلوط لایزیت و میکروپارتیکل کیتین ایمونیزه شدند. سه هفته بعد از آخرین ایمونیزاسیون، بررسی نتیجه ایمونیزاسیون و تعیین ایزوتایپ ایمونوگلوبولینی با استفاده از خون گیری از چشم و آزمایش الایزا انجام شد، سپس تعداد 2×105 پروماستیگوت فاز ایستایی انگل به قاعده دم موش ها تزریق شد و بعد در مدت هشت هفته زمان بروز زخم و وسعت آن تحت نظر قرار گرفته شد. در پایان هفته هشتم مجدد خون گیری از چشم برای سنجش IgG1 و IgG2a انجام شد، سپس مو شها قربانی شدند و غدد لمفاوی آن ها جهت تع یین بار انگلی به روش  میکروتیتراسیون(LDA) جدا شد.
یافته ها
در موش های گروه ایمونیزه شده با لایزیت انگل و میکروپارتیکل های کیتین در مقایسه با گروه غیرایمونیزه زمان شروع زخم پس از چالش با انگل به تعویق افتاده بود و همچنین وسعت زخم ایجاد شده (P≤0.007) و میزان بار انگلی(3.9±0.41 Vs.5.8±0.82 Log(Parasites per lymph node)] (P≤0.05)] به صورت معناداری کاهش یافته بود. نتیجه سنجش IgG1 و IgG2a سرمی نشان داد که ایمونیزاسیون با میکروپارتیکل های کیتین زمینه ساز کاهش معنادار سطح سرمی I gG1
قبل(P≤0.001) و بعد (P≤0.014) از چالش شده ولی بر میزان سرمی IgG2a اثرگذار نبوده است.
نتیجه گیری:
 در ایمونیزاسیون با میکروپارتیکل های کیتین به همراه لایزیت انگل پاس خهای IgG1 به صورت معنادار مهار شده بود، به این سبب به نظر می رسد میکروپارتیکل های کیتین قادر به فروتنظیمی پاسخ های آسیب زای TH2 ایجاد شده در عفونت لیشمانیا هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p2007382 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!