بررسی آثار ضدمیکروبی 19 گیاه دارویی بر سویه های استاندارد و بالینی پسودوموناس آئروژینوزا و اثر سینرژیسم موثرترین عصاره با آنتی بیوتیک سفتازیدیم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه وهدف
تظهور سویه های مقاوم به چند دارو MDR پسودموناس آئروژنز امروزه به یک نگرانی جدی تبدیل شده است. این باکتری به طیف وسیعی از داروهای ضد میکروبی مقاوم است. روش های مختلفی برای درمان و کنترل عفونت ناشی از باکتر ی های MDR وجود دارد. یکی از این روش ها پیدا کردن ترکیب های فعال گیاهی است که با ترکیب داروهای ضد میکروبی دارای آثار سینرژیسم با یکدیگر باشند. هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثر ضد میکروبی عصار ه های آبی، اتانولی و متانولی 19 گیاه دارویی روی سوی ه های استاندارد و همچنین سویه های بالینی مقاوم به چند دارو) MDR (پسودوموناس ائروژینوزا است. در نهایت اثر سینرژیسم بهترین عصاره با آنتی بیوتیک سفتازیدیم بررسی شد.
مواد و روش ها
فعالیت ضد میکروبی گیاهان دارویی به روش رقت در آگار برای پنج سویه استاندارد پسودوموناس ایروژنز حساس به سفتازیدیم و 20 سویه کلینیکی MDR وبا MIC بین 64 تا 1024 میکروگرم برمیلی لیتر بررسی شد و بعد از تعیین موثرترین عصاره اثر ضد میکروبی آن با آنتی بیوتیک سفتازیدیم به روش چکربورد در آگار بررسی شد.
نتایج
عصاره متانولی و اتانولی گیاه مازو با غلظت 1000 میکروگرم برمیلی لیتر قادر به مهار از رشد تمام سویه های استاندارد و بالینی پسودوموناس آئروژینوزا بود. عصاره آبی مازو و عصاره متانولی و اتانولی مورد و اکالیپتوس نیز در این غلظت سبب کاهش از رشد باکتری شدند، ولی ممانعت کامل از رشد دیده نشد. آثار سینرژیسم بین عصاره متانولی مازو و سفتازیدیم بسیار قابل ملاحظه بوده و MIC دارو از 1024 μg/ml به 4 μg /ml تنزل داشته و همچنین عصاره نیز به میزان چهار برابر کاهش MIC داشته است.
نتیجه گیری
به نظر می رسد موثرترین عصاره علیه پسودوموناس آئروژینوزا، عصاره متانولی و اتانولی مازو بوده و آثار سینرژیسم بارزی با سفتازیدیم دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
90 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p2007386 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!